Tilbake til søkeresultatene

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Containerized Power: The flexible and fuel agnostic pathway to net zero shipping.

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektnummer:

317418

Prosjektperiode:

2020 - 2020

Midlene er mottatt fra:

Prosjektet har allerede fått godkjent 1. fase søknad i EU-utlysning "Decarbonising long-distance shipping" og skal nå sende inn 2. fase søknad med frist 8. september 2020. Globalt så står shipping sektoren for 3% av alle GHG-utslipp globalt og store endringer må til i hele industrien for å oppnå utslippsreduksjoner som skal sikre at IMO sin strategi om 50% reduksjon av utslipp innen 2050 skal oppnås. Nullutslippsdrivstoff er nødvendig for å sikre nullutslippshipping. I prosjektet skal vi utvikle og pilotere kontainerisert energi, som vil være en fleksibelt og fremtidsrettet tilnærming for å sikre energi til skip og overgang til nullutslipp, skritt for skritt. Prosjektet skal bidra til å forbedre nullutslipps shippingteknologi. Konseptet er basert på å gjennomføre retrofit av eksisterende containerfartøy ved å fjerne motorer og erstatte dem med kontainerisert energikonverteringsenheter og tankenheter. Energikonverteringsenhetene og drivstofftankene er bygget inn i standardstørrelse containere. Enhetene kan modulært kombineres for å levere elektrisk kraft til propell and andre system om bord som krever energi. Hydrogen blir fokus i første omgang, ettersom ammoniakkmotorer ikke enda er klare som kontaineriserte løsninger og brenselceller er på et tidlig stadie i utviklingen. Vi har allerede bygget et sterkt konsortium i prosjektet som skal bidra til leveranse av fartøy, samt legge til rette for ny kunnskap underveis i prosessen. Konsortiumet er forsatt under arbeid og det jobbes med å få inn ytterligere FoU-partnere og rederier. Prosjektet er delt inn i 10 arbeidspakker med 4 arbeidsstrømmer.

Budsjettformål:

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020