Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Distance Education in Knowledge Training

Alternativ tittel: Transaksjonsavstand i Kunnskapstrening

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektnummer:

317567

Prosjektperiode:

2020 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Samarbeidsland:

Om læringssystem, selvorganisert læring og ungdom utenfor arbeid og utdanning Dette forskningsprosjektet er basert på fundamentene i Kunnskapstrening IT AS, der læringsfilosofi er i sentrum og hvor teorien om transaksjonell avstand, utviklet av Michael G. Moore (professor emeritus ved Pennsylvania State University), er integrert i læringssystemet. Kunnskapstrening IT arrangerer læringsprogrammer for ungdommer som står utenfor arbeidslivet og utdanning (NEET). Ungdommene rekrutteres av NAV. Kunnskapstrening IT samarbeider med Stockholm Universitet og norske bedrifter for å utvikle et læringssystem for «NEET»-ungdommer. I læringssystemet kombineres formelle kurs fra Stockholms universitet med uformell opplæring og arbeid i bedrifter (arbeidsliv) og implementeres som online læringsprosesser av Kunnskapstrening IT. Ungdommene rekrutteres basert på deres kompetanse og ferdigheter i online spill. De får universitets poeng fra Stockholms universitets spillerutviklingsprogram, alternativt kursbevis fra Kunnskapstrening IT. Det er kurs i 3D, 2D, programmering og kunstdesign. I Norge er det nå behov for denne kompetansen og for slike ferdigheter, både i privat og offentlig sektor. Deltakerne kan koble seg til et fremtidig arbeidsliv og lære av "virkelige" utfordringer. I et slikt læringslandskap påvirker tilrettelegging av læringsprosessen hele organisasjonen når det gjelder ledelse, personale, kompetanse, teknologi og budsjettering. Læringsfilosofi og læringssystemer er nært knyttet til organisatorisk ledelse og budsjett. For å tilrettelegge egenorganisert læring (og gjennom den muligens empowerment av fremtidige gründere), bruker Kunnskapstrening IT systematisk «Theory of Transactional Distance» for å imøtekomme den enkelte deltaker, dette samtidig som de deltar i store grupper. - Hovedmål: Forskning om hvordan man implementerer teorien om transaksjonsavstand i Kunnskapstrening ITs læringsprosesser, hva er de teoretiske, organisatoriske og praktiske konsekvensene?

Kunnskapstrening IT tilrettelegger læreprosesser for ungdom som er utenfor arbeid og utdanning, bedriften retter seg mot ungdom fra hele landet og jobber digitalt. I samarbeid med institusjonen for Data og Systemvitenskap ved Stockholm Universitet, tilrettelegges kortere kurs i spillutvikling. Ungdommene rekrutteres ut fra deres spesielle ferdigheter innen online spill og deres ferdigheter innen digitale områder som programmering, design, 2D og 3D. Alle deltakere får tilpasset et individuelt læringsløp og etterhvert settes de i kontakt med bedrifter som er i behov av deres tilegnede ferdigheter og kompetanse. Alt arbeid i Kunnskapstrening IT bygger på læringsfilosofien om at den som er i et læringsløp skal ha eierskap til egen læringsprosess. Dette betyr at samtidig som at det kjøres et felles utdanningsløp, så tilpasses læreprosessen individuelt for samtlige talenter. Dette grunnsynet og denne arbeidsmåten samsvarer med Theory of Transactional Distanse, som er utviklet av professor Michael G. Moore. Teorien er utviklet for arbeid innen "distance education", men handler først og fremst om avstanden i dialogen mellom lærer og elev. Michael G. Moore er Distinguished Professor Emeritus of Education ved Pennsylvania State University. Han er kjent for sin "Theory of Transactional Distance", dette er en teori som baserer seg på systemtenking i kunnskapsorganisasjoner og "distance education". Dette forskningsprosjektet vil se på hvordan teorien kan brukes for å jobbe systematisk med talentene i Kunnskapstrening IT og se på hvordan teorien kan brukes for å forsterke det personlig tilpassede læringsløpet. I tillegg vil det bli sett på hvilke implikasjoner dette har på Kunnskapstrening som læringssystem, der man ser på hvordan bruken av teorien påvirker tilrettelegging av organisasjonen/ bedriften som system.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd