Tilbake til søkeresultatene

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

ECSEL-prosjekt ArchitectECA2030, Trustable architectures with acceptable residual risk for the electric, connected and automated cars

Alternativ tittel: Pålitelige arkitekturer med akseptabel restrisiko for elektriske, tilkoblede og automatiserte kjøretøy

Tildelt: kr 6,9 mill.

Visjonen til prosjektet ArchitectECA2030 er å etablere et harmonisert pan-europeisk rammeverk som muliggjør validering av elektroniske komponenter og systemer (EKS) for elektriske, tilkoblede og automatiserte (ECA-Electric, Connected and Automated) kjøretøy for å forbedre pålitelighet, robusthet, sikkerhet og sporbarhet. ArchitectECA2030 rammeverket dekker både metodene, verktøyene, prosessene og dataene som er nødvendige for å standardisere og periodisk re-sertifisere elektroniske komponenter og systemer for elektriske, tilkoblede og automatiserte kjøretøy. Prosjektet bidrar til å etablere en åpen og transparent metodikk som reduserer utviklings-, verifiserings- og valideringstider betydelig, samtidig som høyeste nivå med hensyn til sikkerhet garanteres, og dermed tilliten fra brukere/kunder så vel som produsenter gjennom hele kjøretøyets levetid. ECA kjøretøy bidrar til å redusere energiforbruk, øke trafikksikkerheten, samt bedre trafikkflyten, og dermed også redusere CO2-utslipp. For å implementere pålitelige arkitekturer med akseptabel restrisiko for elektriske, tilkoblede og automatiserte kjøretøy, har ArchitectECA2030 definert fem overordnede mål: > Implementere en kontinuerlig robust designoptimalisering for hver del i EKS-verdikjeden. > Etablere et rammeverk for sikkerhetsvalidering av EKS-verdikjeden. > Identifisering og styring av gjenværende risiko (restrisiko) i hele EKS-verdikjeden > Sikre sluttbrukers aksept ved pålitelighet i EKS-verdikjeden. > Støtte visjonen om null utslipp, null trafikkulykker og null trafikkaos gjennom ECA2030 kjøretøyer. De norske partnerne i prosjektet utvikler og tester sensorer og kommunikasjonssystemer (V2X), bl.a. for deteksjon av veitilstanden. Algoritmeutvikling blir brukt til å estimere friksjonen mellom veien og kjøretøyets dekk. En metode for å overvåke og detektere restrisiko i de ulike delen av systemet er under utvikling, og baserer seg på de viktigste funksjonelle krav som er identifisert og definert.

-

Independent validation is critical to define the capability and safety of any solution in the electric, connected and automated (ECA) vehicles space. Appropriate and audited testing needs to be performed in a controlled environment before any deployment takes place. As the software and hardware components come from multiple vendors and integrate in numerous ways, the various levels of validation required must be fully understood and the integration with primary and secondary parts must be considered. The key targets of ArchitectECA2030 are: ? Robust mission-validated traceable design of electronic components and systems (ECS) ? Quantification of an accepted residual risk of ECS for ECA vehicles to enable type approval, and ? Increased end-user acceptance due to more reliable and robust ECS. The methods include automatic built-in safety measures in the electronic circuit design, accelerated testing, residual risk quantification, virtual validation, and multi-physical and stochastic simulations. A validation framework comprised of harmonized methods and tools able to handle quantification of residual risks using data different sources (e.g. monitoring devices, sensor/actuators, fleet observations) is provided to ultimately design safe, secure, and reliable ECA vehicles with a well-defined, quantified, and acceptable residual risk across all ECS levels. The Norwegian consortium is addressing the architecture and design of components/systems (e.g. perception camera and connectivity) for reliable and safe automated driving. The work focuses on contributing to the development of a framework for the V&V of automated vehicles with Level 3/4/5 capabilities covering extensive risk analysis of pilot data, quantification and reduction of residual risks w.r.t. the degree of automation and the driving environment. Standardized criteria for the evaluation of the completeness of test programs for automated vehicle operation (e.g. coverage metrics) will be evaluated and optimized.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon