Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Outcomes of Instrumental Tuition and Playing in an Ensemble - Teaching Music in Cooperation Between Primary and Music Schools (OutMus)

Alternativ tittel: Effekter av instrumentundervisning og ensemble-spilling - Musikkundervisning i samarbeid mellom kulturskole og grunnskole (OutMus)

Tildelt: kr 11,9 mill.

I OutMus forsøker vi å forstå bedre hvordan forskjellige former for musikkundervisning påvirker eleven. I grunnskolens rammeplan er noen av målene for musikkundervisningen at eleven skal både oppleve, reflektere, forstå og deltar i musikalske aktiviteter. For å nå disse målene er læringsutbytte i form av økt musikalsk kunnskap og kompetanse viktig. Derfor vil vi i dette prosjektet måle hvordan forskjellige former for musikkundervisning påvirker dette læringsutbyttet. På elevnivå måler vi kvaliteten i læringsutbyttet gjennom å bruke konkrete læringsmål fra læreplanen, i særdeleshet de som har med musikalske kompetanser å gjøre. Mer generelt kan kvalitet sees på som positive effekter på musikkrelaterte og ikke-musikkrelaterte personlige trekk (f.eks. selvkonsept, sosiale evner) så vel som gruppeatferd (f.eks. påvirkning av klassemiljøet). Overordnet spør vi i dette prosjektet: (1) Hvilket læringsutbytte oppnås etter ett år med musikkundervisning, og (2) Hvilke forskjeller finner vi i læringsutbyttet i forskjellige former for undervisning? I tillegg gir prosjektet også innsikt i, og erfaringer med, samarbeid mellom to skoleslag - kulturskolen og grunnskolen - idet både organisasjonelt samarbeid og pedagogisk utviklingsarbeid følges i en prosessevaluering. Undersøkelsen er kvasi-eksperimentell, og vi følger to eksperimentgrupper gjennom ett skoleår (2022/23) der elevene lærer jSax eller fiolin, og en kontrollgruppe som får «ordinær» musikkundervisning.

OutMus seeks to understand how different forms of music education affects the student. On the basis of music curricula/legal documents it is obvious that main goals of music education in primary schools are to enable children to experience, reflect on, understand, and participate in musical activities. To fulfill these goals, the development of musical knowledge and competencies are crucial dimensions in terms of learning outcomes. Hence, the project‘s primary objective is the assessment of learning outcomes according to different concepts of music instruction (music lessons centered on the learning and playing of an instrument vs. “ordinary” music lessons in primary school). At the student level, we understand quality as the fulfilment of learning outcomes defined by the curriculum, especially musical competencies. More generally, quality can be viewed as positive effects on music-related and non-music-related personal traits (e.g. musical self-concept, social skills) as well as group behaviour (e.g. improved classroom climate). Thus, we ask generally (1) what kind of learning outcomes are achieved by music instruction over one year; and more specifically (2) do variations in the type of instruction cause differences in the amount and structure of the learning outcomes? The “Supply-use-model of teaching and learning” (Seidel, 2014) serves as a theoretical framework for the selection of variables regarding the dimensions of learning opportunities, the individual use of the opportunities, and learning outcomes. The study follows a quasi-experimental 3x3 factorial design, while measurements are scheduled for three time points (pre, post, follow-up) and distributed over 12 months. The design includes two experimental groups (violin vs. dood tuition) and one control group. Data allows to investigate the learning outcome differences between the groups and, moreover, the effect structure and the interactions between the different dependent and independent variables.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder