Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

OEES: The Oslo Early Education Study. A Collaborative and Knowledge-building Project

Alternativ tittel: Språksterk 1-6: Et kompetanse- og samarbeidsprosjekt

Tildelt: kr 20,2 mill.

Hvordan kan barnehager i flerspråklige områder bli enda bedre til å støtte barns språkutvikling? Det skal vi forsøke å finne ut av i kompetanse- og samarbeidsprosjektet The Oslo Early Education Study (OEES), eller Språksterk 1-6 som vi kaller prosjektet på norsk. Prosjektet er et samarbeid mellom Institutt for pedagogikk og Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo, samt barnehageeiere i fem bydeler og Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i Oslo kommune. Vi har utviklet en nettside for prosjektet hvor vi blant annet har lagt ut informasjonsfilmer på mange ulike språk (spraksterk.no). OEES er finansiert for en periode på fire år av Norges forskningsråd (fra og med april 2021) og områdesatsingene i Oslo kommune, delprogram oppvekst og utdanning. Prosjektledere er professor Veslemøy Rydland og førsteamanuensis Ratib Lekhal ved Institutt for pedagogikk. Prosjektet skal videreutvikle, gjennomføre og evaluere effektene av et pedagogisk opplegg for flerspråklige barnehager. Intervensjonen består av tre deler: 1. Praksisbasert profesjonsutvikling for ansatte i barnehagene 2. Forslag til aktiviteter og arbeidsmåter for å styrke barns språklige deltakelse i samtaler over bøker, lek og utforskning 3. Barnehage-hjem samarbeid for å støtte barns språklæring I løpet av våren og høsten 2021 har vi rekruttert ca. 60 barnehager og i snitt 3-4 avdelinger per barnehage. På tvers av disse barnehagene har vi i løpet av høsten 2021 rekruttert ca. 900 barnehagebarn i alderen 1 til 4 år. Barnehagene som deltar i prosjektet, har blitt tilfeldig fordelt i en av to grupper: Den ene gruppa skal gjennomføre alle delene av intervensjonen over en periode på to år. Den andre gruppa fortsetter med sitt vanlige pedagogiske opplegg. Begge gruppene har fått to fagdager i løpet av høsten 2021. Barnehagene som prøver ut intervensjonen er i gang med arbeidet, med oppfølging av mentorer fra PPT og Naturfagsenteret. Prosjektlederne har jevnlig oppfølging av mentorene. Gjennom et tett samarbeid med de deltakende bydelene og PPT, arbeider vi målrettet med å styrke implementeringen av intervensjonen og vilkårene for at bydelene kan opprettholde arbeidet med det pedagogiske opplegget over tid. Vi kommer til å evaluere effektene av intervensjonen ved å studere kvaliteter i voksen-barn samspill og barnas språklæring. Den første datainnsamlingen er gjennomført høsten 2021. De to påfølgende datainnsamlingene vil bli gjennomført våren 2022 og våren 2023. Høsten 2021 har datainnsamlingen blitt gjennomført av ansatte i PPT i tillegg til forskningsassistenter som er studenter ved Institutt for pedagogikk, UiO. Disse studentene utdanner seg til å bli pedagogisk-psykologisk rådgivere. Gjennom et tett samarbeid med PPT har forskningsassistentene fått opplæring og trening i å gjennomføre systematisk observasjon i barnehageavdelingene, og det å gi tilbakemeldinger til ansatte som har blitt observert. Til våren vil også barnehagefaglige ressurspersoner i bydelene bli involvert i dette arbeidet. I tett samarbeid med EngageLab ved Institutt for pedagogikk, har vi utviklet en database for datahåndtering som er koblet til en app som skal brukes i kommunikasjonen med foreldrene som deltar i prosjektet. Denne OEES-appen er nå klar til å tas i bruk. Prosjektet har en arbeidsgruppe som består av barnehagesjefene i de fem bydelene som deltar, representanter fra PPT, forskerne i prosjektet, og en representant for delprogram oppvekst og utdanning. Denne arbeidsgruppa har faste felles møter i tillegg til mindre samarbeidsmøter innad i gruppa. Prosjektlederne har også jevnlige rapporteringsmøter til en styringsgruppe som er opprettet for prosjektet under delprogram oppvekst og utdanning. To referansegrupper er etablert for å hjelpe oss i utformingen av prosjektet: En barnehagefaglig referansegruppe som består av representanter fra de ulike bydelene og en gruppe bestående av foreldrerepresentanter. Begge disse gruppene har jevnlige møter med forskerne i prosjektet. Vi har opprettet en internasjonal og nasjonal ekspertgruppe. Den internasjonale ekspertgruppa består av forskere fra blant annet Harvard og Universitetet i California. Vi har hatt flere felles møter med de internasjonale ekspertene etter prosjektoppstart. Den nasjonale ekspertgruppa består av forskere og fagpersoner fra blant annet barnehagelærerutdanningen og ulike hjelpetjenester for barn og unge. Oppstartsmøtet med den nasjonale ekspertgruppa er i januar 2022.

Universally accessible Early Childhood Education and Care (ECEC) is high on the international agenda. The Barcelona Objectives states that by 2020, 90% of children from age three should attend ECEC. Children in Norway have had the right to ECEC from year one. As a result, ECEC centers serve a more diverse population. It is increasingly acknowledged that children's language learning trajectories can only significantly be altered using a broad approach, one that targets children from an early age and can be sustained over time. Recent intervention approaches to support practitioners and parents in multiethnic ECEC centers through collaboration with relevant community services have yielded important insights about the feasibility of such efforts. Still, we need to know much more about what such system-level developments should look like, also within the Norwegian context. The OEES study contributes to this need by developing, implementing, and evaluating the effects of an intervention that encompasses ECEC professional development and collaboration with parents in multiethnic city districts, supported by the Pedagogical-Psychological counseling service and conducted within a researcher–sector collaboration. Such a study requires user involvement in all phases of the project, information about user perspectives and conditions for high-quality implementation. The OEES intervention has three components that will be implemented successively over two years: 1) a practice-based professional development model that incorporates cycles of modeling, observation, feedback, and reflection with peers and mentors; 2) pedagogical content to enhance ECEC caretakers’ capacity to support child exploration and participation in extended dialogues during shared reading, natural science activities, and peer play; and 3) an ECEC–home component to augment the collaboration between teachers and parents in a way that creates continuity in and enrich children’s language learning experiences.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder