Tilbake til søkeresultatene

UTENRIKS-Internasjonale forhold - utenriks- og sikkerhetspolitikk og norske interesser

Development of Arctic maritime logistics and intermodal sea-land transport connections: Implications for the Barents Euro-Arctic Region

Alternativ tittel: Utvikling av arktisk maritim logistikk og intermodale transportforbindelser sjø-land: Implikasjoner for Barents Euro-Arctic Region

Tildelt: kr 7,5 mill.

Transportinfrastrukturen i Barents Euro-Arctic Region (BEAR) er i dag delt langs nasjonale grenser i forskjellige nasjonale transportsystemer. Transport over landegrensene er ekstremt begrenset, noe som hindrer lokal økonomisk utvikling. Studien tar sikte på å designe et mer tilkoblet, effektivt og kostnadseffektivt maritimt logistikksystem i BEAR preget av intermodale transportforbindelser med vei- og jernbanetransport. For å nå dette målet evaluerer og analyserer vi nåværende maritime logistikkoperasjoner og intermodale sjølandforbindelser i Barentsregionen; (2) foreslå måter å øke andelen av den samlede laststrømmen ved hjelp av maritim transport, med tanke på logistikk kostnader og utslipp. Prosjektet er tverrfaglig . Konsortiet omfatter derfor eksperter som representerer flere fagfelt fra seks organisasjoner lokalisert i Norge og Russland, og det etablerer et kompetansesenter for arktisk transport og logistikk . I tillegg inneholder vårt forslag innspill fra en rekke interessenter, inkludert brukere av havnene, tjenesteleverandører, havneoperatører, havnemyndigheter, rederier, lasteeiere og lokale myndigheter. Denne interessent deltakelsen vil bidra til identifisering av maritime logistikk- og omlastingsoperasjoner i Barentsregionen, samt tjenestene og designfunksjonene som kreves for å møte disse behovene. Vårt forskningsteam vil opprettholde et nært samarbeid med alle sentrale

The project aims to improve the cost-effectiveness and environmental sustainability of the transport and logistics system in the Barents Region with focus on Northern Norway. Thus, we address the following: (1) the importance of an effective transport system in enhancing regional socio-economic development; (2) the current state of traffic and cargo flow and predictions for the future; (3) the current state of the logistics system and options for enhancing efficiency and reducing costs; (4) the prerequisites for establishing regional logistics hubs or cluster of smaller logistics centres; (5) environmental risks and impacts of increased traffic and corresponding emissions mitigation methods; and (6) the importance of a maritime intelligent transport system for Northern Norway. This project aligns with the Norwegian government’s objective, to “provide an efficient, accessible, safe and environmentally friendly transport system that covers society’s needs for transport as well as promoting regional development”. Findings from this project have the potential to contribute to the Norwegian National Transport Plan and the Joint Barents Transport Plan (JBTP). The project also aligns with the United Nations Global Sustainable Development Goals (Agenda 2030), including the promotion of increased transport safety. The project will focus on development of more efficient logistics solutions, which would benefit Norwegian actors in the maritime transport industry and Norwegian retailers. It also has the potential to reduce environmental impacts through reductions in greenhouse gas emissions and other negative impacts from transport. The project will establish a Competence Centre on Arctic Transport and Logistics in Kirkenes, Northern Norway with several leading logistics experts tied to the UArctic Transport & Logistics Thematic Nework, chaired by CHNL. The Center will promote innovative green transport and logistics solutions in the Northern Norway and in the Barents Region in general.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

UTENRIKS-Internasjonale forhold - utenriks- og sikkerhetspolitikk og norske interesser