Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to the Profession (STEP): Becoming a professional teacher

Alternativ tittel: Samarbeid for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til å være lærer (STEP): Å bli en profesjonell lærer

Tildelt: kr 12,3 mill.

STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke: Å bli en profesjonell lærer Høsten 2022 starter de første nyutdannede lærerne med 5-årig masterutdanning å arbeide i grunnskolen. Utdanningens formål er å gi studentene kunnskap om forskningsbasert skoleutvikling og økt fordypning i sentrale skolefag. STEP følger denne generasjonen lærere gjennom det siste studieåret og de to første årene som lærere ved å studere: Hvilke forventninger studentene og deres framtidige kolleger, skoleledere og eiere har til de nyutdannede lærernes mestring av utfordringene de møter i skolen? I hvilken grad de nyutdannedes faglige kompetanse og innsikt i forskning verdsettes og tas i bruk i skolen? Hvilke tiltak rettet mot nyutdannede lærere kan bidra til å beholde nyutdannede i yrket og inngå i en helhetlig strategi for karriereutvikling og kompetanseheving i skolen? Hvordan forskningsbasert kunnskap kan bidra til å utvikle de nasjonale rammene for veiledning av nyutdannede lærere? STEP utvikler forsknings- og erfaringsbasert kunnskap med sikte på å stimulere til debatt og tiltak som gjør at de nyutdannede får bruke sin kompetanse individuelt og i profesjonsfellesskapet i skolen. Høsten 2021 gjennomførte STEP en kvantitativ studie av studentenes forventninger til egen kompetanse og møtet med skolen som nyutdannede lærere. Dataene analyseres og drøftes i forskningssirkler bestående av forskere, studenter, nyutdannede, skoleeiere, skoleledere, lærere og representanter for organisasjonene som deltar i prosjektet. STEP består av forskere fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Norges arktiske universitet (UIT) og representanter for de sentrale partene i utdanningssektoren; KS, Utdanningsforbundet og Pedagogstudentene. Den 23.august 2021 ble prosjektet STEP lansert nasjonalt og internasjonalt. Følg prosjektet STEP på Universitetet i Sørøst-Norge sin nettside www.usn.no/step Prosjektperioden er mars 2021 til mars 2025 og ledes av professor Eva Bjerkholt (USN).

Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession (STEP): Becoming a professional teacher is a collaboration and knowledge-building project. The initial teacher education (ITE) in Norway has been reformed from bachelor to master (M-ITE). The most critical R&D challenges STEP faces is the lack of teachers. In 2030, Norway will lack 4000 teachers in schools. Teacher shortage is due to various factors. STEP focuses on the transition from M-ITE to the profession. STEP aims to develop research- and experience-based knowledge on the transition period in order to influence further development, implementation and institutionalization of the Norwegian national framework for Mentoring Newly Qualified Teachers (NQTs) as a coherent induction and mentoring system for individual and collective learning for NQTs and schools. The novelty of STEP is the unique collaboration between researchers and stakeholders, the combination of research- and experienced based knowledge and the knowledge of policymaking in Norway and internationally. The partners are University of South-Eastern-Norway and UiT-The Arctic University of Norway. The main organisations of stakeholders at the national level are: Pedagogstudentene (Student teachers-NQTs), Union of Education Norway (teachers) and KS -The Norwegian Association of Local and Regional Authorities (employers). These partners are involved to ensure that the project reflects the strategic focus of practitioners/actors in the profession, research and experience-based policymaking and to ensure broad diversification of results. The project is based within the academic environments affiliated with teacher education programmes, and benefits teacher education, professional practice and mentoring. STEP’s scientific impact is the methodology approach combining Cultural Historical Activity Theory and Research Circles to facilitate research- and experience-based dialogues for national and international policymaking.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder