HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester
More good days at home: Advancing health promoting practices in municipal healthcare services for older recipients of home care
Alternativ tittel: Flere gode dager hjemme: Styrke helsefremmende praksis i kommunale helse- og omsorgstjenester til eldre som mottar tjenester i hjemmet
Populærvitenskapelig sammendrag: «HEIME»
Et økende antall eldre har behov for helsehjelp, samtidig er kommunenes økonomi og tilgang til kvalifisert arbeidskraft begrenset. En god kommunal strategi er tiltak som gjør at eldre personer kan bo lengre hjemme, og å støtte pårørende i å hjelpe dem med det. Dette er i samsvar med eldres ønsker og et helsepolitisk mål. «HEIME» prosjektets overordnede mål er å styrke helsefremmende og tverrfaglig praksis i kommunale helse- og omsorgstjenester til eldre som mottar tjenester i hjemmet og deres pårørende.
Prosjektet består av 3 delstudier. I delstudie I og II utvikles kunnskap om hva eldre selv og pårørende opplever som viktig for å få flere gode dager hjemme. I delstudie III utvikles kunnskap om simulering og trening med helsepersonell for systematisk tverrfaglig kartlegging av hjemmeboende eldres helse og helsebehov. Videre i delstudien undersøkes gjennomføring av tverrfaglig helsekartlegging og iverksetting av tiltak i praksis i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Prosjektet skal bidra til økt helsekompetanse blant pasienter, pårørende og helsepersonell. Forbedret helsekompetanse er viktig for å fremme helse og livskvalitet, kunne ta informerte valg, styrke egenomsorg og forebygge sykdom. Skrøpelighet og sansetap er faktorer som påvirker eldres livskvalitet og mulighet til å bli boende i eget hjem, og vil derfor ha et særskilt fokus.
I delstudie I utforskes hvilken helsemessig betydning det har å bo i eget hjem, hvordan eldre mottakere av hjemmesykepleie opplever hjemmets betydning i et helsefremmende perspektiv og hva de eldre selv opplever som viktig for å få flere gode dager hjemme. Det er gjennomført intervjuer med en narrativ tilnærming. Foreløpige funn tyder på at å bo i eget hjem fremmer eldres uavhengighet, autonomi, identitet og selvtillit. Å kunne bo i eget hjem er også knyttet tett til ulike måter å kunne være aktiv på, både fysisk og mentalt. De foreløpige funnene tyder videre på at støtten de eldre mottar, både formelt og uformelt, er avgjørende for å sikre at hjemmemiljøet fremmer helsen.
I delstudie II undersøkes ektefelle og voksne barns erfaringer med å være pårørende til eldre personer som bor i eget hjem og som får tjenester fra hjemmesykepleien. Hensikten er å få kunnskap om forhold som fremmer pårørendes helse i rollen som omsorgsgiver. Intervjuer med en narrativ tilnærming er gjennomført med ektefeller og voksne barn, samt observasjoner av samhandlingen mellom ektefeller og helsepersonell i den eldres hjem. Foreløpige funn fra studien med ektefeller tyder på at menn og kvinner har ulike omsorgs- og mestringsstrategier, noe som medfører behov for ulik tilnærming og støtte fra helsetjenesten i rollen som omsorgsgiver.
I delstudie III utforskes hvordan simulering kan brukes for å trene helsepersonell i å utføre systematisk tverrfaglig kartlegging av hjemmeboende eldres helse for å iverksette tiltak for å opprettholde helse. Det undersøkes hvordan systematisk tverrfaglig kartlegging av helse og iverksetting av tiltak kan gjennomføres i kommunale helse- og omsorgstjenester. I tillegg undersøkes deltakernes perspektiver på å delta i kartleggingen. Det er gjennomført tverrfaglig simuleringstrening med helsepersonell, og hjemmeboende eldes helse er kartlagt av tverrfaglige team. Perspektiver på å gjennomføre og å delta i kartlegging er innhentet gjennom intervjuer. Foreløpige funn viser at simulering er en hensiktsmessig metode for tverrfaglig trening i å kartlegge hjemmeboende eldres helse. Systematisk tverrfaglig kartlegging er gjennomførbart i praksis og bidrar til å avdekke helsebehov hos hjemmeboende eldre.
Se filmen om prosjektet ved bruk av lenken: https://www.usn.no/eldreforsk/heime/
The population of older people is rapidly increasing worldwide as well as in Norway. A growing number of older persons are in need of professional health care, which put a massive strain on municipal finance and workforce. A present and future challenge is to provide adequate health and care services to older persons. It is imperative to organize the services in a manner that is both adequate for the older persons in need of help and sustainable for society. A way to ensure this is to facilitate and promote measures allowing the older persons to have moregooddays at home. This is in accordance with the wishes of the older persons themselves, and it is a health political goal. A guiding principle in this area, and for this project, is health promotion. Accordingly, enabling the older person, their family caregivers and the healthcare professionals in obtaining health literacy and to actively engage with health determinants and their influence over quality of life is of great importance. It is a need for improved knowledge on what determines the transition process from home to residential care, as well as what can be done to postpone this transition. Studies suggest a need for strengthening interprofessional collaboration and systematic frameworks. One area of importance is a call for improving workforce competencies in assessing and acting upon indications of functional decline such as cognitive and sensory impairments and frailty. It is also a call for better collaboration and support for family caregivers, cooperation, and interplay among the health care personnel. The project addresses the knowledge gaps outlined by applying both qualitative and quantitative approaches. As there is a pressing need to transfer the insights from the study, the study will test and assess an interprofessional simulation intervention to train the health care personnel with a goal to improve adequate measurements and enhance communication skills to improve health literacy.