Empiriske studier understreker den positive innflytelsen strukturerte fritidsaktiviteter har på barn og unges forskjellige utviklingsresultater, inkludert forbedring av livskvalitet, sosiale nettverk og selveffektivitet; borgerlig engasjement og fremtidige livssjanser og arbeidslivsmuligheter i voksen alder; og forebygging av sosialt marginalisering så vel som mental helse og problematferd.
Flere studier har vist en klar sammenheng mellom deltakelse og nivåer av økonomisk, sosial og kulturell kapital i familien. Det er imidlertid mangel på kunnskap om mekanismer som fører til ulikhet i deltakelse og hvordan disse utvikler seg over tid og tidsammenhenger.
Prosjektformål
Prosjektet (ICYVOL) undersøker faktorene som utover individuelle og familieressurser genererer ulikheter knyttet til barn og unges deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter. Barn og unges deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter har positive effekter på deres psykososiale utvikling og livssjanser, samt bidrar til forebygging av helse og sosiale problemer. Barn og ungdoms deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter avtar imidlertid med alderen og varierer betydelig mellom sosioøkonomiske og etniske grupper.
Undersøkelser av ulikheter utover individuelle og familieressurser innebærer å ta i betraktning aggregerte sosioøkonomiske faktorer på nabolagsnivå, aktivitetstilbudet fra lokale frivillige organisasjoner, samt effekten av nasjonale og lokale offentlige policyer.
Med dette formålet undersøker prosjektet:
for det første, effekten av nabolagsulikheter på barne- og unges deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter.
For det andre undersøker prosjektet de organisatoriske barrierer og drivere for deltakelse på lokalt nivå.
For det tredje studerer prosjektet effekten av nasjonale og lokale tiltak på deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter, og ser spesielt på den lokale implementeringen av "fritidskortet" –en finansiell støtteordning som skal brukes til fritidsaktiviteter.
Til slutt utarbeider prosjektet – i samarbeid med prosjektpartnere (Oslo og Haugesund kommuner, Frivillighet Norge og LNU)—et diagnostikkverktøy som vil støtte under praktikernes lærings- og innovasjonskapasitet.
Prosjekttilnærming
For dette formålet bruker prosjektet surveys- og registerdata kombinert med kvalitative undersøkelser (basert på intervjuer og dokumentanalyser) på individs- og lokalsamfunnsnivåer. I tillegg anvender prosjektet et kvasieksperimentell design i sammenhengen med den nåværende implementeringen av fritidskortordningen.
Prosjektets organisering
WP1: Forklaring av deltakelses ulikheter og barrierer i fritidsaktiviteter blant ungdom i Norge - individs og kontekstuelle egenskaper.
WP2: Strukturelle effekter av organisasjonenes lokale sammensetning og strategier for inkludering av ungdom i forskjellige nabolag.
WP3: Lokale og nasjonale policyer for inkludering av ungdommer i frivillighet og fritidsaktiviteter.
WP4: Kunnskapsbygging og utvikling av et diagnostisk verktøy for analyse og forbedring av strategier for inkludering av barn og unge i organisert fritid.
Tilnærming til samarbeid
Interaktiv forskning (”forskning sammen med involverte”):
Kunnskapsutvikling i samspill mellom forskere og praktikere innenfor rammen av et system som bidrar til gjensidig læring. Interaktiv forsknings tredelte mål:
Vitenskapelig: bidra til langsiktig kunnskap og teoriutvikling
Praktisk: bidra til utviklings- og endringsprosesser i organisasjoner
Pedagogisk: bidra til felles kompetanseutvikling mellom forskere og praktikere
Empirical studies underscore the positive influence of structured leisure activities on children and young’s various developmental outcomes, including enhancement of quality of life, social networks and self-efficacy; civic engagement and future life chances and working life opportunities in adulthood; and prevention of social marginalization as well as mental health and problem behavior. Several studies have demonstrated a clear correlation between participation and levels of economic, social and cultural capital in the family. However, there is a lack of knowledge about mechanisms that lead to inequality in participation and how these evolve across time and contexts. Because most organized leisure activities take place in the local community of which youth reside, accounting for participation inequalities must include the local opportunity structures. ICYVOL, through an interactive research approach –where scholars and practitioners in the voluntary sector (LNU; Frivilighet Norge) and local authorities (Municipalities of Oslo and Haugesund)— as well as an innovative research design, will generate new data across levels and enable the study of cross-levels effects. The project will advance the fields of social inclusion, neighborhood effects, nonprofit organizations, and policy implementation with a novel research design to produce new knowledge about the mechanisms that enhance and hinder social inclusion of children and young in leisure activities. ICYVOL will investigate empirically: (i) How individual and family characteristics interact with community characteristics in explaining youth’ participation in organized leisure; (ii) How the structure of the organizational landscape and organizational strategies in different communities influence the inclusion of youth in organized leisure; and (iii) How national and local policies affect the inclusion of youth in organized leisure in different local communities.