Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Network balancing from large parking facilities and commercial buildings

Alternativ tittel: Nettbalansering fra store parkeringsanlegg og næringsbygg

Tildelt: kr 7,1 mill.

Andelen fornybar energi øker, både nasjonalt og globalt. Kraft fra fornybar energi er ofte væravhengig samtidig som skifte fra bruk av fossil energi til økt bruk av elektrisitet øker variasjon i etterspørsel. I prosjektet «Nettbalansering fra store parkeringsanlegg og næringsbygg»" vil vi undersøke om energilagring i batteriene i parkerte elbiler og styring av energibruk i bygninger kan bidra til en mer fleksibel og dermed økonomisk energibruk. Vi vil både bruke batteriene i parkerte elbiler som midlertidig energilager, og styre energikrevende utstyr i næringsbygg. Da kan vi bruke mye elektrisitet om natten og mindre om morgenen og ettermiddagen. Det reduserer effekttopper og dermed behov for utbygging av nettet, som er kostbart og krever areal. Vi bruker Oslo lufthavn Gardermoen som case. På flyplasser er det forutsigbart hvor lenge bileierne ønsker å la bilen stå parkert og dermed hvor lenge el-bilbatteriene er tilgjengelig. Vi vil utvikle et program for å beregne potensialet for fleksibilitet. Det vil si en modell for optimal bruk av energi-lageret, og som også sikrer bileier ladet batteri når bilen hentes. Videre vil vi analysere økonomiske fordeler både samfunnsøkonomisk og privatøkonomisk for aktørene. Prisutvikling på toveisladere er en viktig faktor. Vi er i prosess med å kjøpe fem toveis DC ladere som vil bli installert i parkeringshuset P10 på Gardermoen. Videre identifiserer vi energikrevende utstyr som ventilasjonsanlegg og varmtvannsberedere som har fleksibilitetspotensial hvor vi det finnes uavhengige data som kan anvendes i maskinlæringsalgoritmer. Optimaliseringsmodeller vil bli brukt til å forutsi fleksibiliteten basert på innsamlede data og erfaring med sømløs utveksling av energi og fleksibilitetstjenester samlet. Flere alternative muligheter til å avlaste nettet (X2G) og dermed redusert behov for nettutbygging er foreslått i litteraturen. Vi vil sammenlikne kostnader for vår fleksibilitet med annen fleksibilitet som kan tilbys. Det vil vi analysere for det nord-europeiske kraftsystemet med energisystemmodellen Balmorel.

NeX2G is a Collaborative and Knowledge-building Project that will meet societal and industry-related challenges (KSPK). The project will investigate the potential magnitude and economic sustainability of flexibility available to the energy system from long-term parking of electrical vehicles (EVs) and commercial building assets. We will use Oslo airport Gardermoen as a case and work with real time data as basis for detailed and aggregated analysis. Airports are interesting because future power demand will increase substantially and they will in the future have a large pool of parked EVs. Five bidirectional EV chargers will be installed at the airport together with devices to collect real time data on operation and control of chargers and selected building assets. Machine learning algorithms will be used to predict the flexibility based on the collected data and experience with seamless exchange of energy, grid and flexibility services collected. Use of EVs as energy storage requires robust technical solutions, marketplace development, visualization of benefits and possibly policy incentives. Moreover, the comparison of economic benefits for the owner (Avinor) with the socioeconomic benefits and need for policy is crucial for the realisation of X2G.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi