Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

GreenBulk – Kysttransport av bulklaster uten klimagassutslipp

Alternativ tittel: GreenBulk - Coastal transport of bulk cargoes without greenhouse gas emissions

Tildelt: kr 12,3 mill.

Prosjektnummer:

321028

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2024

Midlene er mottatt fra:

HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri har en felles ambisjon om å etablere et bærekraftig transportsystem med skip uten utslipp av klimagasser. Skipet skal i hovedsak seile med korn for Felleskjøpet fra Østlandet til Sør-Vestlandet og så ta stein og pukk som returlast for HeidelbergCements selskap Norstone. Det vil ha ukentlige rundturer, og målet er at skipet ikke skal ha utslipp av klimagasser i sin operasjon. Bulkskipet får lastekapasitet på 5.500-tonn og skal frakte korn, stein og byggematerialer langs kysten, kun drevet av hydrogen og rotorseil. Selskapene tilbyr en langtidskontrakt på inntil 20 år og med mål om å starte operasjonen i slutten av 2023. Det er Egil Ulvan Rederi som skal eie og drive skipet, og Statkraft som skal levere drivstoffet. Prosjektet er banebrytende ved at det skal utvikles ett bulkskip som skal være uten utslipp av klimagasser i transport over lange distanser. Med ukentlige rundturer på mer enn 600 nautiske mil, vil dette bringe teknologien langt fremover og øke bruksområdet innen grønn sjøtransport. Med planlagt oppstart i 2023 vil det sannsynligvis være det første nullutslippsskipet i verden innenfor det største lasteskipssegmentet i nærskipsfarten, både når det gjelder antall skip og fraktet gods. Prosjektet er også banebrytende ved at to vareeiere og befraktere går sammen om å realisere en bærekraftig logistikkløsning som kan sette standarden for fremtidige krav til transportleverandørene og kan vise vei for grønn flåtefornyelse både nasjonalt og internasjonalt.

HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri har en felles ambisjon om å etablere et bærekraftig transportsystem med skip uten utslipp av klimagasser. Transportsystemet vil kombinere lastene til de to selskapene i Sør-Norge. Vareflyten vil i hovedsak være grus i østlig retning og korn i vestlig retning i en koordinert operasjon som minimerer ballast på rundturene. Lastgrunnlaget vil gi nær full beskjeftigelse for ett skip i ukentlige rundturer, og målet er at skipet ikke skal ha utslipp av klimagasser i sin operasjon. Selskapene tilbyr en langtidskontrakt på inntil 20 år og med mål om å starte operasjonen i 2023. Prosjektet er banebrytende ved at det skal utvikles ett skip som skal være uten utslipp av klimagasser i transport over lange distanser. Med ukentlige rundturer på mer enn 600 nautiske mil, vil dette bringe teknologien langt fremover og øke bruksområdet innen grønn sjøtransport. Med planlagt oppstart i slutten av 2023 vil det sannsynligvis være det første nullutslippsskipet i verden innenfor det største lasteskipssegmentet i nærskipsfarten, både når det gjelder antall skip og fraktet gods. Prosjektet er også banebrytende ved at to vareeiere og befraktere går sammen om å realisere en bærekraftig logistikkløsning som kan sette standarden for fremtidige krav til transportleverandørene og kan vise vei for grønn flåtefornyelse både nasjonalt og internasjonalt.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi