Tilbake til søkeresultatene

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

MS Green Ammonia – første grønne ammoniakktankskip, utviklet av Grieg Edge med partnere

Alternativ tittel: MS Green Ammonia - developing the first commercial green ammonia tanker to distribute green ammonia and to use green ammonia as fuel.

Tildelt: kr 15,3 mill.

Prosjektnummer:

321103

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2026

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Grieg Maritime Group sluttet seg til Zeeds (Zero Emission Energy Distribution at Sea) initiativet tidlig i 2019 sammen med partnerne Aker Solutions, Kværner, Equinor, Wärtsilä og DFDS. Den opprinnelige ideen var å finne den raskeste måten til å nå en utslippsfri skipsfart. Som et resultat av Zeeds initiativet ble det utviklet et nytt prosjekt dannet: en grønn ammoniakk-verdikjede. I desember 2020 fikk prosjektet et statlig tilskudd fra det norske Pilot-E-systemet for å utvikle prosjektet videre og teknologien som trengs for å bygge fartøyet. Grieg Ammonia Distribution Vessels AS (Grieg ADV) har som intensjon å bygge ett eller flere ammoniakkdrevne distribusjons- og bunkringsskip i perioden 2025-2030. Det første skipet er planlagt levert i 2028. Grieg ADV har utviklet et fartøyskonsept, MS Green Ammonia med lastekapasitet på 5,000 tonn, som skal både gå på grønn ammoniakk og forsyne maritim og industriell næring med grønn ammoniakk i Norden og i Nord-Europa.

MS Green Ammonia er et ammoniakkskip i dobbel betydning – det skal både bruke grønn ammoniakk laget av hydrogen og nitrogen som drivstoff for egen fremdrift, samt levere grønn ammoniakk til andre rederier og industriaktører langs norskekysten fra og med år 2024. Ved å både demonstrere at grønn ammoniakk egner seg som maritimt drivstoff, samt tilgjengeliggjøre drivstoffet for andre rederier og øvrige sluttbrukere som vil kutte sine klimagassutslipp, baner MS Green Ammonia veien for et raskere grønt skifte i maritim sektor. Skipet blir distribusjonsleddet i fremtidens verdikjeder for grønn ammoniakk produsert av fornybar norsk energi, og planlegges sjøsatt i 2024. Realisering av skipet medfører et innovasjons- og utviklingsløp for skipets ammoniakkdrevne fremdriftssystem, samt innovative overføringsløsninger for bunkring både til tankanlegg på land, og til andre mottakende skip i fart. Det er per i dag ikke utviklet eller godkjent forbrenningsmotorer til skip som går på grønn ammoniakk, men Wärtsilä har startet testing både i Vasa, og fra januar 2021 også på Stord. I tillegg vil prosjektet kreve betydelig grad av industriell utvikling tilknyttet tanksystemer, skipsdesign og drivstoffoptimalisering. Fra et utslipps- og miljøperspektiv vil MS Green Ammonia være en revolusjon. Det vil bli verdens første tankskip i kommersiell drift med grønn, nullutslipps ammoniakk som drivstoff. Det har i seg selv en betydelig klimagevinst kontra sammenlignbare skip som seiler med tradisjonelt, karbonbasert drivstoff. Den virkelig store klimagevinsten av skipet vil komme fra det mulighetsrommet det åpner opp for andre skip og rederier som ønsker å kutte sine utslipp. Dette fordi MS Green Ammonia vil levere det første nullutslippsdrivstoffet til skip som seiler lengre enn ferger. Vårt mål er derfor at skipet blir startskuddet for, samt en muliggjører og akselerator, av det grønne skiftet i skipsfarten .

Budsjettformål:

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING