Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

MS Green Ammonia – første grønne ammoniakktankskip, utviklet av Grieg Edge med partnere

Alternativ tittel: MS Green Ammonia - developing the first commercial green ammonia tanker to distribute green ammonia and to use green ammonia as fuel.

Tildelt: kr 15,3 mill.

Prosjektnummer:

321103

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2026

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Problemstilling (bakgrunn): Grieg Star Group sluttet seg til Zeeds (Zero Emission Energy Distribution at Sea) -initiativet tidlig i 2019 sammen med partnerne Aker Solutions, Kværner, Equinor, Wärtsilä og DFDS. Den opprinnelige ideen var å finne den raskeste måten til å nå en utslippsfri skipsfart. Som et resultat av Zeeds initiativet ble det utviklet et nytt prosjekt dannet: en grønn ammoniakk-verdikjede basert på en fabrikk i Berlevåg, drevet av vind fra Raggovidda. Initiativet identifiserte flere potensielle kunder for denne ammoniakken, utgangspunktet var energiomstillingen av samfunnet på Longyearbyen, Svalbard. Grønn Ammoniakk, NH3, er en hydrogenbærer som er godt egnet som drivstoff for skipsfartsindustrien og som en energikilde utenfor nettet. Hvordan man håndterer mulige NOx-utslipp blir gjennomgått av motorprodusenter som Wärtsilä og andre. Både levering av ammoniakk til Svalbard og flere andre potensielle kunder vil imidlertid kreve et transportsystem. Sammen med Wärtsilä, har Grieg Edge startet prosessen med å utvikle et spesialisert tankskip for å transportere den grønne ammoniakken fra Berlevåg til kundene. Tankskipet, kalt MS Green Ammonia, vil også få drivstoff av selve den grønne ammoniakken. I desember 2020 fikk Green Ammonia-prosjektet et statlig tilskudd fra det norske Pilot-E-systemet. Tilskuddet på 43,6 millioner kroner gis til Grieg Edge og Wärtsilä for å utvikle prosjektet videre og teknologien som trengs for å bygge fartøyet. Ytterligere investeringer og tilhørende ENOVA-støtte vil følge og være nødvendig for å faktisk kunne bygge skipet. Når det lykkes, vil Green Ammonia være en pilot som viser både hvordan man overfører skip for å kjøre på ammoniakk, og hvordan man distribuerer ammoniakk til kunder. Prosjektet kan være en pådriver i dekarboniseringen av norsk kystfart, samt en inspirasjon for videre utvikling av fartøy for lengre transport over verdenshavene.

MS Green Ammonia er et ammoniakkskip i dobbel betydning – det skal både bruke grønn ammoniakk laget av hydrogen og nitrogen som drivstoff for egen fremdrift, samt levere grønn ammoniakk til andre rederier og industriaktører langs norskekysten fra og med år 2024. Ved å både demonstrere at grønn ammoniakk egner seg som maritimt drivstoff, samt tilgjengeliggjøre drivstoffet for andre rederier og øvrige sluttbrukere som vil kutte sine klimagassutslipp, baner MS Green Ammonia veien for et raskere grønt skifte i maritim sektor. Skipet blir distribusjonsleddet i fremtidens verdikjeder for grønn ammoniakk produsert av fornybar norsk energi, og planlegges sjøsatt i 2024. Realisering av skipet medfører et innovasjons- og utviklingsløp for skipets ammoniakkdrevne fremdriftssystem, samt innovative overføringsløsninger for bunkring både til tankanlegg på land, og til andre mottakende skip i fart. Det er per i dag ikke utviklet eller godkjent forbrenningsmotorer til skip som går på grønn ammoniakk, men Wärtsilä har startet testing både i Vasa, og fra januar 2021 også på Stord. I tillegg vil prosjektet kreve betydelig grad av industriell utvikling tilknyttet tanksystemer, skipsdesign og drivstoffoptimalisering. Fra et utslipps- og miljøperspektiv vil MS Green Ammonia være en revolusjon. Det vil bli verdens første tankskip i kommersiell drift med grønn, nullutslipps ammoniakk som drivstoff. Det har i seg selv en betydelig klimagevinst kontra sammenlignbare skip som seiler med tradisjonelt, karbonbasert drivstoff. Den virkelig store klimagevinsten av skipet vil komme fra det mulighetsrommet det åpner opp for andre skip og rederier som ønsker å kutte sine utslipp. Dette fordi MS Green Ammonia vil levere det første nullutslippsdrivstoffet til skip som seiler lengre enn ferger. Vårt mål er derfor at skipet blir startskuddet for, samt en muliggjører og akselerator, av det grønne skiftet i skipsfarten .

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi