Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Autonomous Mobility as a Service

Alternativ tittel: Autonom mobilitet som en tjeneste

Tildelt: kr 5,6 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

321112

Prosjektperiode:

2021 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Samarbeidsland:

Ruter administrerer kollektivtransporten i Osloregionen og har en uttalt ambisjon om å tilby «Mobility as a service» (Maas) med autonome kjøretøy. En pilot med autonome kjøretøyer i kollektivtransporten er lansert av Ruter i Ski, like ved Oslo. Kjøretøyene som benyttes er små (4-6 passasjerer), og de skal sørge for transport mellom boligområdene utenfor Ski og Ski senter/togstasjon. På sikt er ambisjonen å fjerne sjåføren og tilby en reelt autonom Maas-transport der kunder kan bestille kjøretøyet etter behov, men vil måtte dele kjøretøyet med andre som skal samme vei. En betingelse for å lykkes med et delt selvkjørende Maas-tilbud, er at passasjerene ønsker å dele turer med fremmede også når det ikke er en sikkerhetsfører om bord. De må, med andre ord, ikke bare stole på teknologien og sikkerhetssystemene i kjøretøyene; de må også stole på medpassasjerene. Hvordan passasjerene vil reagere i slike situasjoner vet vi lite om. AutoMaas vil undersøke hvilke faktorer som påvirker aksepten av autonome kjøretøyer i kollektivtransportsystemet, og spesielt nøkkelspørsmålet om å stole på å dele kjøretøy med fremmede uten en sikkerhetsfører om bord. I nært samarbeid med viktige interessenter vil AutoMaas kartlegge, teste og gjennomføre tiltak for å øke tilliten og fremme bruken av en slik tjeneste. Vi vil gjennomføre felteksperimenter for å undersøke hvordan faktorer som design av interiør og eksteriør, og digital informasjon, kan brukes for å fremme tillit og bruk. I AutoMaas-prosjektet vil vi også teste eksisterende psykologiske atferdsmodeller om tillit til og aksept av ny teknologi samt aksept av turdeling, ved hjelp av en omfattende survey. AutoMaas vil også produsere en mal for hvordan slik kjøretøy bør designes for å maksimere tillit, som kan inkluderes i Ruters generelle retningslinjer for kjøretøydesign for offentlig autonom transport. Prosjektet vil omfatte en doktorgrad ved Universitetet i Oslo.

Ruter, the public transport agency in the Oslo region, has stated their ambition to implement steward-less autonomous vehicles as a step towards mobility as service (Maas). A requirement for a truly self-driving Maas system to operate is that passengers dare to share rides with other people without a steward on board, i.e. not only trust the technology and the safety systems, they must also trust their co-passengers. This is essential for such systems to succeed, yet there is a huge lack of knowledge about how people will react to such ride-sharing situations. AutoMaas seeks to explore factors influencing the acceptance of autonomous vehicles (AVs) in the public transport system, and in particular the key question if people will dare to share riding in autonomous vehicles without a steward. In order to provide a viable autonomous mobility as a service it is necessary to remove the steward who is currently on board in current European pilots with self-driving vehicles. AutoMaas will take advantage of the pilot with autonomous vehicles that Ruter launches in Ski, close to Oslo. The vehicles are small (4-6 passengers) and will operate in a residential area in Ski, providing first/last mile transport to Ski center/train station. In close cooperation with important stakeholders, AutoMaas will test and implement physical interventions that seek to enhance knowledge about the user's experience of the AVs. Multiple field scenario will be carried out to investigate how factors such as interior and exterior design, and digital information can be used to facilitate user adoption. AutoMaas will also test current behavior models on trust and acceptance in technology, and acceptance in ride-sharing, by use of an extensive population survey. AutoMaas will produce a template for improved new ride sharing behavior models to be included in Ruter’s general international guidelines for vehicle design for public transport. The project will include a PhD at the University of Oslo.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025