Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

H2CarbonCat - Nullutslipp karbonfiber katamaran med hydrogendrift

Alternativ tittel: H2CarbonCat Zero emission Hydrogen propulsion carbon fibre catamaran

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

321117

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Pilot-E prosjektet "H2CarbonCat (H2CC)" har til hensikt å utvikle og pilotere en hydrogendrevet katamaranbilferge i karbonfiber som kan benyttes på lengre fergestrekninger der batteri ikke er et reelt alternativ som følge av denne teknologiens begrensninger m.h.t. rekkevidde. For eksempel så har Fergesambandet Hellesylt - Geiranger en overfartstid på mer enn en time hver vei og det finnes ingen lade kapasitet i Geiranger som følge av et svakt utbygd strømnett. En eventuell oppgradering av nettet i Geiranger er estimert til å koste et sted mellom 150 og 300 MNOK. En hydrogenløsning fremstår derfor som meget aktuell for dette sambandet. Prosjektet har stor samfunnsmessig verdi gjennom å: A) Være et viktig steg i arbeidet med å oppskalere og verifisere hydrogenteknologien - noe som også vil øke sannsynligheten for at teknologien på litt lengre sikt også kan tas i bruk på større skip inkludert cruise. B) Komplettere det pågående Pilot-E prosjektet "Hellesylt Hydrogen Hub" på en god måte ved at det sikrer etablering av en helhetlig verdikjede for grønt hydrogen - fra produksjon med bruk av delvis innestengt elvekraft til anvendelse av hydrogen som drivstoff om bord i fartøyet. C) Gi betydelige utslippsreduksjoner da fergene som i dag opererer på Geirangerfjorden står for mellom 20 og 30% av den totale forurensing på fjorden. Reduksjon utgjør ca. 2500 tonn per år. D) Få stor internasjonal oppmerksomhet som følge av Geirangerfjordens verdensarvstatus. Dette gir en solid markedsføringseffekt og verdiskapningspotensiale for samtlige prosjektdeltagere og hele det norske hydrogenmiljøet.

Den overordnede ideen med H2CarbonCat prosjektet (H2CC) er å utvikle og pilotere en hydrogendrevet katamaranbilferge i karbonfiber som kan benyttes på lengre fergestrekninger der batteri ikke er et reelt alternativ som følge av denne teknologiens begrensninger m.h.t. rekkevidde. Fergesambandet Hellesylt - Geiranger har en overfartstid på mer enn en time hver vei og det finnes ingen lade kapasitet i Geiranger som følge av et svakt utbygd strømnett. En eventuell oppgradering av nettet i Geiranger er estimert til å koste et sted mellom 150 og 300 MNOK. En hydrogenløsning fremstår derfor som meget aktuell for dette sambandet. Hovedarbeidet knyttet til prosjektet vil være todelt: A) Videreutvikling og oppskalering av eksisterende karbonfiber katamaran slik at denne kan transportere både lette og tyngre kjøretøy i tillegg til passasjerer. B) Integrering av hydrogenbaserte brenselcellesystemer i den aktuelle karbonfiber katamaranen inkludert høytrykksystemer for lagring av hydrogen.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi