Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Nye leveringsløsninger basert på pakkebokser og signaturløs hjemlevering

Alternativ tittel: New delivery services through contactless logistics infrastruktur towards consumers

Tildelt: kr 8,1 mill.

Prosjektnummer:

321146

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2023

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Samarbeidsland:

Koronapandemien ført til store omstillinger i forbrukeratferd og forsterket en allerede kraftig vekst i netthandel og etterspørsel etter hjemleveringer. Selv når samfunnet ble gjenåpnet, forble netthandel en viktig handelskanal og forbrukere endret ikke leveringspreferansene de var blitt vant med. Hovedmålet med KONTAKTFRI var å etablere nye løsninger for Last-Mile ved å pilotere et pakkeboksnettverk og signaturløse hjemleveringer. Fokuset var på utvikling av smittefrie løsninger, automatiserte tjenester og leveringsløsninger som er uavhengig av at mottakeren var tilgjengelig på overleveringstidspunktet. Prosjektet omfattet syv aktører og dekker hele verdikjeden fra netthandelsbutikk til leveringspunktet, inkludert støttefunksjoner for IT og applikasjoner for elektronisk opplåsing som et alternativ til dagens sonenøkkelsystem. Evaluering av tjenestene la vekt på å hensynta forskjeller mellom ulike produkter, delmarkeder, områdetyper og produkt- og markedsspesifikke drivere for kostnader, trafikk og miljø. Analysene fremstilte ny kunnskap og utfylte eksisterende litteratur om hvilke leveringsløsninger som er mest bærekraftige for samfunnet, bl.a. i form av CO2 utslipp og kostnadseffektivitet. De fleste tidligere studier mangler tilgang til tilstrekkelig detaljerte data for netthandelslogistikk, og gir motstridende resultater. KONTAKTFRI utførte derfor datafangst allerede fra oppstart av pilotprosjektet for å optimalisere analysene og resultatene. Scenario analyser har bidratt med viktig kunnskapsgrunnlag for strategiske valg av lokasjoner og økt i utnyttelsesgrad i pakkeboksnettverket, samt videreutvikling av pakkebokser mot tjenestetilbud for returer og forsendelser mellom forbrukere (C2C). KONTAKTFRI sammenstilte også kunnskap om forbrukerens betalingsvillighet for leveringstid versus miljøpåvirkning ved ulike leveringsvalg. I tillegg kartla prosjektet fordeler og utfordringer rundt et åpent nettverk og delingsordninger av pakkeboksnettverket. Mens prosjektets fokus var i utgangspunktet bærekraftig kapasitetsutvidelse under pandemien, er analyseresultatene også viktige for den utfordrende markedssituasjon i kjølvannet av pandemien, og kan bidra til økt kostnadseffektivitet og bærekraft for netthandelsleveranser.

KONTAKTFRI har fremstilt både kommersielle og populærvitenskapelige resultater og effekter med brede bruks- og virkningsområder. Prosjektets kommersielle verdiskapning til samarbeidsparter i næringslivet resulterte i effektiv kapasitetsutvidelse i pakkeboks nettverket, økt mulighet for kostnadsbesparelser, og utvikling og applikasjon av ny teknologi mot signaturløs hjemlevering. Ny kunnskap og erfaringer rundt kostands- og miljøeffekten av leveringsalternativer har forbedret, validert og styrket strategiske mål og interne prosesser for økt effektivitet og redusert miljøutslipp. Analytiske resultater har gitt transportører, kunder og samfunnet informasjon om miljøeffekter ved ulike leveringsalternativer med høy kvalitet. Den nye kunnskapen har økt kompetansen innen forskning, næringsliv og det offentlige, styrket muligheten for effektiv samkjøring av innovasjon og utvikling mellom bransjer, og endre allmennhetens bevissthet rundt miljøeffekter fra netthandel. Dette øker muligheten både for næringsliv og samfunn til å endre adferd som bidrar til økt bærekraft selv ved videre vekst i netthandelen. Potensielle miljø-, kapasitet- og kostnadseffekter i fremtiden vil kunne realiseres gjennom nye innovasjoner i transport- og logistikk nettverket, økt samarbeid mellom næringslivet og det offentlige, og kommunikasjon med kunder og forbrukere for ytterligere bevisstgjøring av deres valg og innflytelse på bærekraft. KONTAKTFRI kan promotere fremtidig samarbeid mellom forskning og næringsliv og utvide datadelingssamarbeid. Forskning vil kunne bygge videre på KONTAKTFRI resultater og konklusjoner, og utvide analyse omfang i takt med utviklinger i markeder, bransjer, teknologi og Last-Mile tjenestertilbud i fremtiden.

Koronapandemien har forsterket en allerede kraftig vekst i netthandel, spesielt gjelder dette for hjemleveringer. Det er akutte behov for kapasitetsøkende tiltak spesielt for «last mile», mer bærekraftige transportløsninger og kontaktfrie leveringer som oppfyller smittevernhensyn. KONTAKTFRI skal pilotere to nye leveringsløsninger, hhv. et nettverk av pakkebokser og signaturløse hjemleveringer. Fokuset er på smittefrie løsninger, automatiserte tjenester og tjenester som er uavhengig av at mottakeren er tilgjengelig på overleveringstidspunktet. Læreeffekter av hvordan en fullskala implementering av tjenestene kan gjøres mest mulig bærekraftig og resultater fra prosjektet vil bidra til videreutvikling av konseptet pakkebokser og tjenestetilbud for returer og forsendelser mellom forbrukere (C2C). Evalueringen legger vekt på å hensynsta forskjeller mellom ulike produkter, delmarkeder, områdetyper og å evaluere produkt- og markedsspesifikke drivere for kostnader, trafikk og miljø. Dette er resultater som eksisterende litteratur gir motstridende resultater for, og der de fleste tidligere studier mangler tilgang til tilstrekkelig detaljerte data for netthandelslogistikk. Dette vil KONTAKTFRI løse ved at IT-løsningene tilrettelegges for datafangst allerede fra oppstart av pilotprosjektet. Prosjektgruppen består av syv aktører og dekker hele verdikjeden fra netthandelsbutikk til leveringspunktet på dørmatten til kunden, inkludert støttefunksjoner for IT og applikasjoner for elektronisk opplåsing som et alternativ til dagens sonenøkkelsystem. Målet er å utvikle ny kunnskap om hvilke leveringsløsninger ved netthandel som er mest bærekraftige for samfunnet. KONTAKTFRI vil gi kunnskap om forbrukerens betalingsvillighet for leveringstid versus miljøpåvirkning ved ulike leveringsvalg og om delingsordninger for å begrense duplisering av nettverk (jfr. el-sparkesykler) og bidra til mer effektivt arealbruk.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025