Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

MVO IEA-HEV TCP-Task 45 Electrified Roadways

Tildelt: kr 0,10 mill.

Begrepene elektrisk vei (E-Roads), eller Electric Road Systems (ERS) refererer til konsepter for å overføre energi fra vei-infrastruktur til kjøretøy i bevegelse. Flere ulike konsepter for ERS har blitt utviklet, og de kan generelt sett deles inn i to kategorier: konduktiv overføring (med direkte elektrisk kontakt) og induktiv (kontaktløs/trådløs) overføring. Konduktive systemer er basert på ulike løsninger for bruk av glidekontakter, og inkluderer tradisjonelle pantograf-baserte løsninger (med overhengende kjøreledning) samt nye foreslåtte løsninger basert på strømførende skinner integrert i veibanen eller i rekkverk langs veibanen. Induktive systemer krever derimot ingen direkte elektrisk kontakt mellom kjøretøyet og infrastrukturen for energioverføring, siden prinsippene for elektromagnetisk induksjon utnyttes til å overføre elektrisk effekt. IEA HEV Task 45 skal omfatte alle typer ERS teknologi, og målsetningen er å objektivt analysere de ulike konseptene fra ulike perspektiv. Teknologiens modenhetsnivå (Teknology Readyness Level ? TRL) er et viktig aspekt som vil bli vurdert, og Task 45 vil holde oversikt over pilotinstallasjoner, samle tilgjengelig informasjon og kommunisere med relevante interessegrupper. Økonomiske og miljømessige forhold ved de ulike konseptene vil bli analysert i tillegg til tekniske aspekter, som et utgangspunkt for å bidra med informasjonsgrunnlag for beslutningstakere og finansieringsaktører som kan bidra til å forme fremtidens løsninger for elektromobilitet. Task 45 er ledet at Oak Ridge National Laboratory (ORNL), i USA, med bekreftet deltakelse fra sju andre land, inkludert Sveits, Nederland, Norge, Tyskland, Sverige, Israel og Østerrike. Representantene fra de ulike landenen i arbeidsgruppen kommer fra både forskningsmiljø, industriselskap involvert i utviklingen av ERS teknologi og statlige byråer. Denne sammensetningen bidrar til utveksling av interessante ideer og nyttig interaksjon, samtidig som det sikrer mot forutinntatte vurderinger av fordeler og ulemper med de ulike konseptene. Aktiviteten i IEA Task 45 startet i januar 2021, og er planlagt over tre år. Medlemmene i gruppen møtes foreløpig via nettmøter to ganger hver måned for utveksling av informasjon, diskusjon av aktuelle spørsmål og planlegging av fremtidig aktivitet. To åpne arbeidsmøter skal organiseres hvert år for å diskutere ulike aspekter ved utvikling og utrulling av ESR teknologi. Eksterne eksperter og andre relevante interessegrupper blir også invitert til disse arbeidsmøtene. Foreløpig har alle møter foregått virtuelt, noe som har medført begrensninger på omfang og nytte av uformell interaksjon. Likevel er aktivitetene i arbeidsgruppen under kontinuerlig utvikling og det er forventet at utbyttet av arbeidet vil øke når det vil bli mulig med fysiske møter.

This has been the first year of activity in the task. The main focus has been in establishing the task and defining the focus while, at the same time, trying to raise interest. The number of participant countries has been raised from three (at the beginning of the task) to seven (end of 2021). Practical impacts are still difficult to quantify, but the participation in the task of important industrial players together with representative of local governmental agencies is very promising. In perspective, the interaction between scientists, ERS system providers and policy makers is seen as the most important aspect of teh task and one that can have a very relevant impact on the development and shaping of future electrified transportation.

The goal of net-zero carbon transportation is universal; however, many transportation sectors or industries have their own specific requirements, targets and expectations which may make electrification difficult and costly. Electrified Roadways (E-Roads), or Electric Road Systems (ERS), have the potential to expand electrification into new segments of road-based transportation for both freight and passenger travel. There are various technologies applied to E-Road demonstrations, each with benefits and challenges. The IEA-HEV TCP Task 45 will focus on the energy transfer path technologies, including inductive and conductive transfer technologies, which are either embedded in the roadway or separate from the road. Though the focus of the task will be on energy transfer technologies for the vehicles and the infrastructure, there are many supporting technologies (i.e. power distribution, communications, vehicle controls, etc.) which will be discussed and evaluated. The goal of the E-Roads task is to understand the challenges and barriers to a large-scale E-Roads deployment. The Operating Agent for the Task is Oak Ridge National Laboratory, USA. Participation from several other countries (besides Norway), including Sweden, Germany, France, Germany, Switzerland, The Netherlands. The activity of the Task is planned over three years and is organized with biannual meetings.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi