Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Wear and friction reduction in wheel-rail interaction

Alternativ tittel: Redusere Slitasje og Friksjon mellom hjul og jernbaneskinner

Tildelt: kr 13,5 mill.

Prosjektnummer:

321499

Prosjektperiode:

2021 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

En økt bevissthet rundt hvordan utslipp av drivhusgasser fra transportsektoren påvirker global oppvarming har ført til en gradvis vridning fra forurensede transportmetoder (Fly, privatbiler etc) til en mer energivennlig togtransport. Dette skiftet er igjen akselerert av en politisk drivkraft mot ett nullutslippssamfunn. Det er forventet at både antall passasjerer og trafikktettheten vil øke fremover. Dette stiller krav til en robust og miljøvennlig løsning som åpner for denne økningen i transportsektoren, samt følger kravene til sikkerhet uten å øke behovet for nødvendig vedlikehold og reparasjoner (maintenance, repair and overhaul, MRO). En av de største kostnadene relatert til MRO kommer fra sliping og bytting av hjul og skinner som, på grunn av slitasje og rulleutmatting (Rolling Contact fatigue, RCF), ikke er innenfor toleransekravene. Ved å optimalisere smøremiddelet og hvordan dette blir påført vil man redusere slitasje, RCF, energiforbruk og støy til ett minimum samt forbedre luftkvaliteten ved å fjerne metalstøv. Winter prosjektet skal fokusere på å optimalisere både smøremiddelet og smøremiddelsystemet i fire regioner i Norge for å dekke jernbaner, skinner for lettvektstog og trikk/bybane med utfordrerne slitasje, friksjon og smøremiddelbetingelser. Ved å sikte oss inn på de mest utfordrende regionene i Norge kan resultatene i prosjektet benyttes de fleste steder. Here is the translation to Norwegian: Samfunnsbevissthet om transportens påvirkning på utslipp av klimagasser (GHG) og global oppvarming fører til en overgang fra mer forurensende transportformer (som fly og biler) til mer energieffektiv jernbanetransport. I tillegg akselereres denne overgangen av politiske føringer, spesielt på grunn av nye reguleringer med mål om nullutslipp av karbon. Den forventede økningen i antall passasjerer og høyere trafikkfrekvenser krever robuste, pålitelige og miljøvennlige løsninger som muliggjør passasjervekst uten å gå på bekostning av sikkerheten eller øke kostnadene knyttet til vedlikehold, reparasjon og overhaling (MRO). En av de største MRO-utgiftene er knyttet til sliping og utskifting av hjul og skinner, som kan bli uakseptable på grunn av høy slitasje og rullende kontaktutmattelse (RCF). Optimalisering av smøremidler og smøreleveringssystemer kan minimere slitasje, undertrykke RCF-sprekker, redusere energiforbruket, redusere støynivået i boligområder og forbedre luftkvaliteten ved å redusere utslipp av metallrester. WINTER-prosjektet fokuserer på å optimalisere smøremidler og smøresystemer i fire norske regioner som dekker jernbaner, lette tog og metrosystemer—hver med utfordrende slitasje-, friksjons- og smøreforhold. Ved å ta tak i noen av de mest krevende områdene i Norge, forventes prosjektets resultater å ha bredere anvendelse over hele landet og utover. De siste årene har WINTER-prosjektet implementert en ny tilnærming for å kategorisere tap knyttet til slitasje og friksjon. Denne tilnærmingen bruker termiske kameraer og mikrofoner for å oppdage og analysere slitasjeproblemer som oppstår fra hjul/skinne-kontakt. Denne innovative teknikken, kombinert med utviklingen av et nytt miljøvennlig fett og innføringen av et nytt smøretog, har resultert i en betydelig reduksjon i slitasjerelaterte tap, spesielt på Flåmsbanen. Den vellykkede bruken av disse metodene har ført til betydelige forbedringer, inkludert forlenget levetid for hjul og skinner, redusert energibruk og lavere støynivåer. På grunn av suksessen på Flåmsbanen er denne teknikken nå planlagt implementert på andre jernbanelinjer i Norge.

Social awareness on the effect of transport on the greenhouse gases emissions and global warming is producing a transition from more polluting transports (flights, cars/bus) to more energy-efficient rail transport. Indeed, the number of train passengers in Norway has increased by 50% since 2004 and by 3.4% in 2019 up to 80 million. These figures are also similar for metro and light rail. The increase in number of passengers, demands robust, reliable and environmentally friendly solutions that allow for passenger growth without compromising safety nor increasing maintenance, repair and overhaul (MRO). The WINTER project will therefore optimise lubricants and lubricant delivery systems for the Norwegian rail system. Improved friction management of the wheel-rail system will lead to a reduction of wheel and rail damage and thus decreased energy consumption, increased safety, reduced MRO costs, noise reduction in residential areas and improved air quality by diminishing metal debris and lubricant released to the environment. The products will be designed for the special conditions in different geographical regions that cover railways, lightweight trains, and metro that all have challenging wear, friction and lubrication conditions. This includes The Flåm Railway, Oslo Holmenkollen line and Trondheim´s Gråkallbanen tram line. By addressing some of the most challenging regions in Norway, the results obtained in the project are also expected to be applicable for other regions. The new products will be developed and tested in close cooperation with and between central companies in the Norwegian railway sector including Flåm Utvikling, Vy, Bane NOR, Sporveien, Boreal Bane, Norske tog, ELBA, Fuchs and R&D organisations (SINTEF & NTNU). The project is owned and managed by ELBA which is one of the main lubricant supply equipment in Norway and TransQ approved as supplier in the railway sector.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena