Tilbake til søkeresultatene

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

FlexiShape™ – Flexible patches for safe ship salvage

Alternativ tittel: FlexiShape™ – Fleksible lapper for sikker berging av skip

Tildelt: kr 3,4 mill.

Prosjektnummer:

321508

Prosjektperiode:

2021 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

FlexiShape er beregnet for reparasjon av skrogskader under vannlinjen fra grunnstøting, kollisjoner og ulykker. Før prosjektstart, var bruk og kapasitet av FlexiShape basert på tidligere erfaringer kombinert med grove teoretiske estimater. For å utforske og dokumentere det fulle potensialet i FlexiShape, i tillegg til å få økt selvtillit og forståelse av atferd, følsomhet og begrensninger, ble det igangsatt en forskningsstudie for å undersøke og utvikle en elementmodell (FEM) sammen med en metodikk for anbefalt bruk av produktet. Ambisjonen har vært å dokumentere mer pålitelige kapasitet- og begrensende estimater for FlexiShape samt å utvide bruken. Forskningsstudien har økt bruksområdet ved å utforske det potensialet til FlexiShape gjennom utvikling av et nytt analyseverktøy og metode for nøyaktig å forutsi egenskaper og kapasiteter. Analyseverktøyet og metoden definerer et grunnlag for et økt antall potensielle tilfeller der produktet brukes til berging og / eller sikring. Tilgjengeligheten og økt bruk av dette produktet i markedet, vil sikre et renere hav og tryggere miljø for skip i tillegg til at det er et produkt godt egnet for rask respons i krisesituasjoner. Sammenlignet med tradisjonelle tilnærminger vil det gi et pålitelig, raskt og trygt produkt for beredskap i en rekke bransjer som bruker havene våre som arbeidsmiljø. FlexiShape patchene vil gi disse næringene et trygt, kostnadseffektivt og pålitelig produkt som sikrer integritet på ressurser i sjø og hav. Den innovative endringen vil bidra til samsvar med FNs bærekraftsmål [10]: Mål 14: Bevar og bruk bærekraftig havene ved å bruke FlexiShape-patcher, ikke bare for å redde skadede skip, men også for å forsegle sunkne fartøyer for å forhindre utslipp av fanget olje som kan frigjøres hvis vraket skulle bevege seg.

Prosjektet har bidratt til økt kompetanse rundt produktets kapasitet og egenskaper ved bruk i reelle situasjoner. Ved hjelp av det nye analyseverktøyet har Miko Marine fått en helt ny metode for nøyaktig å forutsi egenskaper og kapasitet til Flexishape. For Miko Marine sin del har praksisen for hvordan man forholder seg til relevante forespørsler blitt enklere, mer tidsbesparende og med bedre kvalitet på vurderingene som blir tatt i en slik situasjon. Basert på analyseverktøyet og den anbefalte praksisen som har blitt utarbeidet, er det realistisk å forvente at produktet kan bli brukt i et større antall tilfeller innenfor berging og/eller sikring. Metoden og anbefalt bruk er verifisert av DNV, som gjør at beslutningstakere i bransjen har fått et godt alternativ til mer tradisjonelle metoder for sikring av skrogskader. Tilgjengeligheten og økt bruk av dette produktet i markedet, vil på sikt kunne sikre et tryggere miljø for skip i tillegg til at det er et produkt godt egnet for rask respons i krisesituasjoner. Sammenlignet med tradisjonelle tilnærminger vil det gi et pålitelig, raskt og trygt produkt for beredskap i en rekke bransjer som bruker havene våre som arbeidsmiljø. FlexiShape patchene vil gi disse næringene et trygt, kostnadseffektivt og pålitelig produkt som sikrer integritet på ressurser i sjø og hav.

Miko Marine is a worldwide leader of flexible patches for safe salvage of shipwrecks and marine installations and constructions. To explore and materialise the full potential of FlexiShape™, and gain an increased confidence and understanding of behaviour, sensitivities, and limitations, a research study is required to investigate and develop a finite element model (FEM) together with a methodology for recommended use of the product. The ambitions are to enable more reliable capacity and limit state estimates for FlexiShape™ as well as extend its use. The main innovation of the project is thus to document and increase the capacity of FlexiShape™. It is estimated that the methodology developed in the project for recommended use of FlexiShape™ will enable to predict the capacity and behaviour of 80% of foreseen cases with the tested FlexiShape™ size and design. The planned innovation will thus result in an improved product with higher commercialisation potential both nationally and internationally. The research challenges and associated research questions addressed in the project are: - What are the appropriate methodologies for testing fabric materials? - What are the in-service loading cases and how to test these in lab conditions? - What physical parameters affect the material response? - What models for fabrics are available in the FE software and which one is the most adapted? - How to properly calibrate these models? - What is the accuracy of such models vs experiments? - How to set up a proper FE model accounting for the interaction between patch and hull?

Budsjettformål:

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK