Barn med autisme har ofte utfordringer med å utvikle god kommunikasjons og sosiale ferdigheter. I Rosa-prosjektet brukes sosiale roboter som et hjelpemiddel for å lære barn med autisme og utviklingshemming språk- og kommunikasjonsferdigheter kombinert med sosiale ferdigheter. Sosiale roboter har spesielle egenskaper, som en menneskelignende, fysisk kropp, som skiller dem fra annen læringsteknologi. Mange barn med autisme er opptatt og fasinert av sosiale roboter, noe som kan bidra til å holde fokus og oppmerksomheten oppe, og dermed skape bedre forutsetninger for læring.
Forskningen er tverrfaglig og kombinerer kunnskap om robotens muligheter med kunnskap innen spesialpedagogikk med fokus på opplæring av barn med autisme, samt kunnskap om utvikling av digitale læremidler. Vi benytter en iterativ/syklisk og brukersentrert tilnærming som involverer elever, ansatte og andre interessenter. Tilpassing til skolehverdagen og en reell brukskontekst er viktig for at resultatene skal være relevante også etter prosjektet og for andre skoler i Norge. Prosjektet legger også vekt på å undersøke de etiske aspektene ved bruk av sosiale roboter i opplæring av barn med autisme. For å få fram stemmen og synspunktene til barn med begrensede kommunikasjonsferdigheter har prosjektet prøvd ut digitale fortellinger som metode.
Prosjektet har utviklet ROSA-løsningen som består av et repertoar av aktiviteter og oppgaver som kan utføres på ulike sosiale roboter i kombinasjon med nettbrett. Rosa-løsninger inneholder både ferdig utviklede spill og oppgaver, samt en fjernkontrollfunksjon som lærerne kan benytte fritt. Lærere kan bruke repertoaret til å sette sammen et undervisningsopplegg som er tilpasset behovene og interessene til hvert enkelt barn. Målet er at dette skal bidra til variasjon og motivasjon for læring, og å gi skolen bedre læringsressurser for å støtte barnets utviklingsmål.
For å vurdere effekter av ROSA-løsningen må elevenes kommunikasjons- og sosiale ferdigheter vurderes før og etter bruk av aktiviteter fra ROSA-repertoaret. Etter å ha studert og sammenlignet en rekke vurderingsverktøy falt valget på SCERTS som står for sosial kommunikasjon, emosjonell regulering og mellommenneskelig støtte. (Social Communication, Emotional Regulation, and Transactional Support). Prosjektet har brukt tid på å oversette dette til norsk fagspråk tilpasset opplæring og bruk på Frydenhaug skole.
ROSA-løsningen ble pilotert våren 2024 med 5 barn. Her var fokuset å undersøke hvordan ROSA-løsningen fungerte i en ekte læringskontekst. Det ble gjennomført en del forbedringer etter denne piloten. Det skal gjennomføres en ny pilot-utprøving høsten 2024, over 3-4 uker med inntil 12 barn og med ca en økt per uke per barn, samt en grundig kartlegging med SCERTS for hvert barn. Denne piloten inkluderer også evalueringsopplegget med bruk av SCERTS og video-analyse. Videre er planen å gjennomføre en hovedstudie over ca to måneder i 2025, med rundt 50 utprøvinger. I perioden mellom pilot nr. 2 og hovedstudien kan lærere fortsette å bruke roboten og repertoaret med de barna som ønsker det, slik at mellomperioden ikke oppleves som negativ av barna som savner roboten. Dette vil også simulere en reel bruk av roboten og repertoaret etter prosjektet er slutt. Frydenhaug skole har også planlagt hvordan SCERTS skal tas i bruk utover prosjektets omfang takket være arbeidet i pilotene.
Norsk Regnesentral med sin kunnskap innen sosiale roboter og digital inkludering leder prosjektet. Arbeidet utføres i tett samarbeid med Frydenhaug skole i Drammen kommune, Universitetet i Sørøst- Norge, Universitetet i Birmingham, samt bedriftene Innocom AS og Cyberbook AS.
Children with autism spectrum disorder (ASD) are characterized by behaviors that pose challenges to developing communication and social skills. The project aims to use social robots to teach language skills combined with social and communication skills to children with ASD.
The project will create and evaluate the RObot Supported education for children with ASD (ROSA) toolbox with three parts: Content Creator, for easily creating tailored one-on-one lessons for the unique needs of each child with ASD; Robot Software runs lesson content customized to the robot's capabilities; and Review, for following progress and input for the next lesson. Rosa toolbox targets no specific robot, but content will adjust to a robot's capabilities.
The project employs a sociocultural approach with experts in social robotics, education, and ASD and conduct technological and interdisciplinary research in abstracting robot capabilities, robot-assisted language learning, customizing and personalizing technology for education, and education content for children with ASD. The final prototype will be evaluated in a year-long trial with over 50 children with ASD using the social robot in sessions at school several times a week. The children's language, social, and communication abilities will be compared to at least 50 children with ASD from previous years not in the trial. Items measured include children's motivation and engagement when working during the sessions. Quantitative and qualitative methods will be used and ethical challenges related to use of social robots for children with ASD will be addressed.
Beyond helping children with ASD develop skills, the project will create knowledge about how the effect of embodiment, social robots, language learning, robot training, how social robots can improve language, communication and social skills of children with ASD. The toolbox can be further developed and commercialized to include other content and target other groups for learning.