Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

DISRE - Data Driven Innovation in Specialized Retail Ecosystems

Alternativ tittel: Datadrevet innovasjon i faghandelens økosystem

Tildelt: kr 9,8 mill.

Prosjektnummer:

322623

Prosjektperiode:

2021 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

Det er liten tradisjon for forskningsdrevet innovasjon i norsk varehandel som nå møter økt konkurranse fra internasjonale plattformselskaper med helt andre tradisjoner. Det klassiske eksemplet er Amazon som har lang tradisjon for forvaltning av data, forskningsdrevet utvikling av algoritmer og verdifangst fra skybaserte datalagringstjenester. For å møte denne konkurransen utforsker DISRE-prosjektet utforske hvordan deling av data mellom norske faghandelsaktører kan skape alternative fortrinn. I stedet for å ta i bruk en strengt regulert plattformmodell kan faghandelsaktørene samarbeide i et økosystem der siktemålet er felles verdifangst fra deling av data. I prosjektet samarbeider Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Oslo, NIFU, Luleå Tekniske Universitet, Stiftelsen IMIT, konsulentselskapet inFuture, faghandlerne Voice, Happyhomes og Jernia, samt hovedorganisasjonen Virke om forskning rundt tre konsepter for datadeling. I 2021 har prosjektet vært i en oppstartsfase der etablering av hensiktsmessige arbeidsformer, samarbeidsrelasjoner, metoder og datagrunnlag har blitt etablert. I tillegg har prosjektet ansatt en stipendiat med lang erfaring i datadrevet innovasjon, spesielt fra varehandel. Prosjektet har gjennomført de første kartleggingene av regulatoriske, kulturelle og teknologiske forutsetninger for datadrevet innovasjon i faghandelen. Personvernregulering er en vesentlig regulatorisk utfordring og få faghandelsbedrifter har personvernerklæringer som er forberedt på slik innovasjon. De kulturelle forutsetningene varierer også mye og er annerledes i faghandel enn for eksempel i dagligvarehandelen. Teknologisk er det også stor variasjon i forutsetningene for datadrevet innovasjon mellom faghandelsvirksomhetene i prosjektet. Det neste umiddelbare steget i prosjektet er å identifisere og undersøke verdiskapningspotensialet til det første av tre konsepter for datadrevet innovasjon. Dette vil ta utgangspunkt i økosystemet til kundene i en av de deltakende faghandelsbedriftene og bruke metodikk for tjenestedesign i økosystemer i konkretiseringen. Prosjektet har også utlyst en stilling som postdoktor som ventes å bli tilsatt i begynnelsen av 2022.

The retail sector in Norway has limited tradition for research-driven innovation. This is particularly evident for speciality retailers that are currently challenged by platform company entry. However, speciality retailers can match the competitive advantages of platform companies by aggregating and sharing data in their ecosystem, but this is a “wicked innovation problem" where individual retailers lack the incentives to release value from positive production externalities. The DISRE project aims to corrects this market failure by organizing a novel and alternative "triple helix"-collaboration between speciality retailers Voice, Happy Homes and Jernia, KIBS provider inFuture and university researchers from USN, UiO, NIFU and Luleå. We develop the knowledge required for data driven innovation in speciality retail ecosystems through work packages (WPs) that explore three service concepts for data driven insight in cycles of service ecosystem design and applied research. Generic WPs support these cycles through more basic consumer, business model, culture, regulatory and innovation research. A novel research framework and governance form is used to link basic and applied research and engage retail research users. In addition to the speciality retailers' improved competitiveness against platform companies, the outcomes of DISRE will enable them to better support consumer journeys across retailers and service providers, for example during important consumer life events. This will increase consumer well-being and enable retail to retain its function as a supplier of ecosystem services in local cities and communities and reduce goods- and consumer transport. Results from DISRE will be disseminated to the scientific-, speciality- and generic retail, policy maker- and student audiences through a rich set of activities, including the extension of the Digitalization School of Retail with particular focus on the integration of big data analytics and business competence.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena