Tilbake til søkeresultatene

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Skole i Verden: nettverk for tverrfaglig samarbeid i utdanning for bærekraft

Tildelt: kr 0,99 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

322653

Prosjektperiode:

2021 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Skole i Verden er et prosjekt basert på Horizon 2020-prosjektet "Science Education for Action and Engagment towards Sustainability" (SEAS, 2019-2022). Prosjektet involverte partnere fra Østerrike, Belgia, Estland, Italia, Norge, Sverige og Storbritannia. Målet var å utvikle elevenes kompetanse til å orientere seg, påvirke og skape forandringer, samt utvikle ferdigheter for demokratisk deltakelse. Gjennom samarbeid med aktører utenfor skolen fikk elevene innsikt, erfaringer og perspektiver fra ulike steder, institusjoner og personer. Dette samarbeidet, kjent som "skole i verden", gir elevene muligheten til å utforske virkelighetsnære problemer med støtte i ulike verktøy, ressurser og veiledning. Et sentralt element i Skole i Verden prosjektet var arrangementet av to konferanser i 2022 og 2023. Deltakerne på konferansene inkluderte lærere, elever, skoleledere, lærerutdannere, skoleforskere, skolepolitikere, organisasjoner og bedrifter som var interessert i eller nysgjerrige på Skole i Verden-samarbeid. Den første konferansen i 2022 la hovedsakelig vekt på SEAS-prosjektets resultater og metoder, og inviterte lærere og elever til å presentere og reflektere over sin deltakelse i prosjektet. Den påfølgende konferansen i 2023 var mer åpen for bidrag fra andre prosjekter og aktører, og inkluderte også en egen økt med stands for organisasjoner og grupper som ønsket å utvikle samarbeid innen bærekraftig utvikling. I tillegg ble det avholdt workshops der deltakerne kunne dele interesse for egne prosjekter og beskrive mulige prosjekter ved hjelp av modellen "tre sfærer". Denne modellen legger vekt på å skape endring gjennom praktisk handling og bruk av teknologi, med politiske og kulturelle sider ved endring som refleksivt rammeverk for handlingene, og vektlegger også den enkeltes personlige tolkningsramme i møte med bærekrafttema. I 2023 ble det lyst ut midler til lokale såkornprosjekter. Totalt ble fire skoler tildelt støtte. I den siste delen av konferansen i 2023 presenterte aktørene som hadde mottatt midler prosjektene sine, og det var rom for å reflektere over videre samarbeid. Tanken er at disse prosjektene inviteres til å presentere sine prosjekter på konferansen i 2024, og slik skape ringvirkninger. Prosjektene involverte blant annet fortellinger, folkeeventyr, og utforsking av vindkraft. Alle prosjektene vil bli fulgt opp med erfaringer og muligheter for formidling etter endt prosjekter, og de vil bli invitert til å bidra på SiV konferansen i september 2024. Vi vurderer at formen på konferansen i 2023 var svært vellykket og kan være modell for framtidige konferanser som viktige møtesteder for å støtte og utvide etablerte samarbeidskonstellasjoner og skape nye. Det ble fra start etablert et nettsted for SiV, skoleiverden.uio.no. Dette nettstedet inneholder presentasjoner av prosjekter, miljøer og personer, og lenker til ressurser, samt nyheter og formidling. Det tilbyr også en ressursbank med tidligere og pågående prosjekter samt kunnskap som er generert i tidligere utprøvinger, som kan bidra til oppskalering og generalisering av praksisene på tvers av skoler. Vi ser at plattformen trenger å utvikles for å tilby økt funksjonalitet. Gjennom prosjektperioden har det blitt tydeligere hvilke behov og muligheter som Skole i Verden rommer i fortsettelsen. SiV har som nettverk har vært drevet gjennom forskningsmidler, og forsterkningsmidlene har vært viktige for å opprettholde og utvikle nettverket videre. SiV samarbeid som er målrettet og langsiktig og tilpasset aktørenes behov bør likevel innebære at nettverket ikke bindes så sterkt til forskningsprosjekter. Det bør opprettes og konsolideres en koordineringsstruktur som støtter samarbeid mellom universitet, skole og samfunnet omkring, med stillinger som er dedikert til dette arbeidet. Å skape en mer formell og varig koordingeringsstruktur blir hovedoppgave videre.

De to SiV konferansene har vært viktige møteplasser for å utvikle nettverk og samarbeid mellom skoler og andre aktører som arbeider med bærekraftig utvikling. Deltakere for konferansene har vært lærere, skoleledere, lærerutdannere, skolepolitikere, organisasjoner og bedrifter som er opptatt av eller nysgjerrige på SiV-samarbeid. Den første konferansen i 2022 la mer vekt på resultater og metoder fra SEAS prosjektet, og inviterte lærere og elever til å fortelle om og reflektere over sin deltakelse i SEAS prosjektet. Den påfølgende konferansen i 2023 la større vekt på å invitere bidrag fra andre prosjekter og aktører, blant annet Norges miljø og biovitenskapelige institutt, og Den kulturelle skolesekken (DKS). Konferansen hadde en egen økt til stands for organisasjoner, foreninger og grupper som enten har eller som ønsker å utvikle samarbeid med skoler og andre aktører på temaet bærekraftig utvikling. I siste del av konferansen presenterte aktører såkornprosjekter. Fire prosjekter ble tildelt såkornmidler høsten 2023. Alle prosjektene vil bli fulgt opp med erfaringer og muligheter for formidling etter endt prosjekter, og de vil bli invitert til å bidra på SiV konferansen i september 2024. I forhold til SiV prosjektets målsetting om å utvide prosjektets nedslagsfelt ut over Oslo-regionen, så har såkornmidler bidratt til dette. Ett av såkornprosjektene følges opp med forskning i fortsettelsen. Det har vært holdt flere foredrag for spesifikt for ulike interessenter: Lærere, Helseaktører, utdanningsforskere og policy og digitale aktører i tillegg til bredere formidling. Det ble fra start etablert et nettsted for SiV, skoleiverden.uio.no. Dette nettsteder innehold presentasjoner av prosjekter, miljøer og personer, og lenker til ressurser, samt nyheter og formidling. Det er viktig å utvikle plattformen og interaksjonen som den inngår i videre. SiV er sentral deltaker i søknad sendt til Forskningsrådet som skal utvikle plattformløsninger til denne typen samarbeid. Det ble også levert en søknad til Horistont Europa med UiO som koordinator, som omfattet et internasjonalt samarbeid for å utvikle et vurderingssystem for bærekraftig utvikling på tvers av alle samfunnssektorer i Europa. Søknaden fikk ikke midler, og står nå på en reserveliste. Gjennom prosjektperioden har det blitt tydeligere hvilke behov og muligheter som Skole i Verden vil ha i fortsettelsen. SiV har som nettverk vært drevet gjennom forskningsmidler, og forsterkningsmidlene har vært viktige for å opprettholde og utvikle nettverket videre. SiV samarbeid som er målrettet og langsiktig og tilpasset aktørenes behov bør innebære at nettverket ikke bindes så sterkt til forskningsprosjekter. Det bør opprettes og konsolideres en koordineringsstruktur som støtter samarbeid mellom universitet, skole og samfunnet omkring, med stillinger som er dedikert til dette arbeidet. Dette blir en hovedoppgave videre.

The SEAS project develops models for open-schooling that support schools and out-of-school institutions to collaborate in the promotion of 21st century scientific literacy and skills for responsible citizenship among students and citizens in the larger community. SEAS has established, coordinates and evaluates six open schooling networks led by universities, science centers, SMEs, and other stakeholders, in 6 EU countries. In these networks, and drawing on principles of inquiry-based interdisciplinary science learning, teaching and learning models are tested and developed in which students are given the opportunity to engage in addressing real-life sustainability challenges that are identified and dealt with together with participants and stakeholders in the local community. As SEAS is entering its second half, the Norwegian local network experiences an increased demand and interest for approaches to open schooling among a broad set of actors. Among schools in Norway, there is a large interest in exploring how to teach sustainability as a new interdisciplinary theme in the new curriculum Fagfornyelsen; among public and non-governmental institutions, there is a hunger for new tools and practices for supporting citizens’ scientific literacies; and among private organizations there is an untapped potential for using science learning in innovation. The Skole i Verden network builds upon competence resources (knowledge and practice models) and inter-institutional relations generated through the SEAS project to build and scale up a national network of actors interested in making use of and further developing competence in interdisciplinary teaching for sustainable development in Norway. It does so by expanding the initial national network, establishing a website for sharing and dissemination of competence resources generated through the SEAS project, organising two annual conferences, and establishing a seed funding for schools to generate new open schooling projects.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Finansieringskilder