Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Geofencing strategies for implementation in urban traffic management and planning

Alternativ tittel: Bruk av geofence teknologi til planlegging og trafikkregulering i byområder

Tildelt: kr 2,6 mill.

GeoSence-prosjektet vil utarbeide løsninger for bruk av geofence-teknologi og -systemer tilpasset behovene og utfordringene til europeiske byer, som kan bidra til å forbedre sikkerhet, trafikkflyt og miljøkonsekvenser i byområder. Prosjektet vil også adressere tema som brukeraksept, myndighetsperspektiv, personvern og lovgivning. For å takle disse utfordringene er det overordnede målet med prosjektet å designe, teste ut og evaluere geofence-konsepter og- løsninger for spesifikke problemstillinger i europeiske byer. Prosjektet tar utgangspunkt i ulike tidligere og pågående geofencing-initiativer, og utfordringer som europeiske byer opplever med geofencing, og utvikler nye bruksområder sammen med partnerbyene. Gjennom addressering av tema som brukeraksept, myndighetsperspektiv, personvern og lovgivning, og ulike effekter av geofence-initativer, vil prosjektet foreslå strategier for mer utstrakt implementering, med relevans også for andre europeiske byr. Den norske delen av prosjektet, består av særlig det innledende arbeidet, med karlegging og forståelse av tidligere og pågående geofence-initativer, samt videre implementering. Kartleggingen er utført, med gjennomført litteraturstudie og publisert rapport basert på denne. I tillegg er det i 2021/2022 gjennomført intervjuer med relevante aktører i partnerlandene, samt at det er sendt ut og samlet inn data i en spørreundersøkelse til transportmyndigheter i europeiske byer om deres bruk eller erfaring med geofencing, samt opplevde utfordringer. Rapporten fra dette arbeidet har også blitt offentlig publisert. Dette arbeidet har ledet til noen overordnede nøkkelcase som det jobbes videre med for å gi en systemforståelse av geofencing, feks hvordan geofencing kan bidra til at privatbiler får lavere utslipp, men også case det jobbes med konkret i partnerbyene, blant annet geofencing for optimalisering av parkering for elsparesykler, og regulering av fart for kommunens helsetransport med personbiler. Samlet skal funnene fra prosjektet bidra til en implementeringsguide som skal være til hjelp for europeiske byer i deres beslutningstaking, samt at det skal jobbes med hvordan dette kan integeres i Sustainable Urban Mobility Plans og andre førende dokumenter for byene.

GeoSence elaborates on geofencing solutions aiming at improving traffic flow, safety and air quality. Challenges on how to obtain user acceptance and useful improvements are addressed. To tackle these challenges, the overall objective of the project is to design, trial and evaluate geofencing concepts and solutions for specific cases in cities, within the project and from other previous/ongoing geofencing initiatives, and to propose new ways of successfully deploying geofencing technologies. The starting point will be current practices, and the end point, solutions that are feasible for implementation. To obtain satisfactory solutions, user acceptance, and if needed behavioural changes, must be envisioned. Furthermore, robust evidence from potential and impact studies will be used to guide the design choices. Moreover, policies needed to allow and monitor the introduction of new and improved geofenced functionalities will be created and proposed, e.g. phased access restrictions and charges for non-zeroemission vehicles. Finally, tools for implementation, as well as approaches to scale-up and spread the innovation further in Europe will be proposed including e.g. ways of integrating geofencing functionalities in the decision making, built environment and traffic management in cities. GeoSence will provide a strategic implementation guide with recommendations for integration in planning, Sustainable Urban Mobility Plans (SUMPs) and Sustainable Urban Logistics Plans (SULPs).

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025