Tilbake til søkeresultatene

AAL-Active and Assisted Living Research and Development Programme

Smart Senior Entrepreneurship - AAL program

Alternativ tittel: Smart Senior Entrepreneurship - AAL program

Tildelt: kr 1,2 mill.

Nifu's oppgave i prosjektet var å lage en oversikt over tidligere funn om seniorer og deres bidrag til entreprenørskap og oppsummere rollen av nettverk knyttet til entreprenørskap, basert på tidligere studier. Litteratur var hovedsakelig fagfellevurderte artikler i Web of science, supplert av nasjonale rapporter og den årlige GEM, Global entrepreneurship monitor, hvor Norge er representert. Inkluderte intervjuer gjennomført av SSP. Metode: Litteratur var hovedsakelig fagfellevurderte artikler i Web of science, supplert av nasjonale rapporter og den årlige GEM, Global entrepreneurship monitor, hvor Norge er representert. Inkluderte intervjuer gjennomført av SSP. • Litteratursøk på: • «entrepreneurship» + «age» • entrepreneurship + traits, entrepreneurs +characteristics and entrepreneurship + personality • entrepreneurship + network Hva vet vi om seniorer som entreprenører: • Mange eksempler viser at de er mer altruistisk enn yngre entreprenører • Mange har ikke ambisjoner om vekst • Mange bruker erfaring fra tidligere arbeid • De fleste har godt utviklet nettverk Seniorer som mentorer: • Det finnes lite forskning på dette temaet, men fra studier om seniorer i arbeidslivet, så vet vi en del om hva de kan tilby: • Lang arbeidserfaring med mye praktisk kunnskap • Har sett både gode og dårlige tider før • De fleste har utviklet evner til å kommunisere • De fleste har erfaring med å utvikle forhold til nye personer • Mange har bedre økonomi og har ikke store krav til inntekter Hvilken rolle spiller nettverk for startups: • Mange studier av viktigheten av personlige nettverk • Klassisk studie av Saxenien i 1994 om entreprenører i Silicon Valley • Mange bruker nettverk for å hente inn informasjon om: - Finans og investorer - Markedet og mulige konkurrenter - For å finne partnere • Noen er aktive i profesjonsnettverk, mange bruker familie og venner • Deltakere i nettverk varierer avhengig av sted • NB de som lykkes er AKTIVE i nettverk • Lite forskning på bruk av digitalnett i forbindelse med entreprenørskap Funn fra workshops med seniorer: • Mener at det spennende med start-ups • Mange er usikker på hva de kan tilby, utover deres fagkunnskap • Mener at de yngre er bedre på teknologi • Innrømmer at de kjenner mange folk og kan finne svar ganske fort • Kjenner til en del fallgruver og har lært av sine feil • Mener at yngre entreprenører: • Tar for mange sjanser • Gjør ting uten å tenke først • Er for selvsikker Funn fra workshops med startups: • Alle har behov for informasjon og forstår at det kan finnes på ulike steder • De fleste mener at seniorer har noe å tilby • Mener at seniorer kan finne alternative løsninger "finner alltid en god Plan B" Konklusjoner: • Det bør være potensial for seniorer til å fungere som mentorer for entreprenører • Nødvendig med arenaer for å komme i kontakt med seniorer • Seniorer må få gode informasjon om mulighetene og hva som er forventet • Viktig at man har gode rutiner for å samle inn relevant informasjon fra seniorer om hva de kan tilby (ikke sikkert at seniorer er klar over verdien av deres kunnskap) • Gode rutiner for innsamling av informasjon fra start-ups om hva de trenger • Bør være potensial for en digital løsning, men viktig å overvåke bruk og justerer etter behov. • Viktig med støtte knyttet til bruk av løsningen • Siden det er så lite forskning på hvordan digitale verktøy kan støtte forbindelser mellom seniorer og gründere, vil det være verdifullt å forske på mer og utvikle metoder for å måle suksesskriteriene for nettverkstiltak av den typen som er testet i Smart SE-prosjektet

Project results: - We organized 2 workshops focusing on older adults and startups in each of the 4 pilot countries resulting in a total of 8 user workshops in addition to the survey - As described in WP 1, our scientific achievement is NIFUs literature review on seniors and entrepreneurs, with inclusion of the results from our workshops identifying needs & pains for seniors and startups. In addition to review of earlier studies and discussion of networking seniors to start-ups - Presentation of findings during the FOSA conference 2022 by NIFU - As described in WP 3, the end-user services developed during the course of the project is the Proof of Concept. This is a website offering minimum functions to validate the market needs. PoC here: https://www.wizework.com/ - The POC and testing in the 4 pilot countries had 288 unique visitors, but only achieved a 19% conversation rate - We organized 2 virtual and physical networking events during the pilot project - Developed a market insight study together with Ernst & Young exploring how the POC could drive value in the development sector including business model strategy, Go2Market strategy etc. Read report here ( Recommendations developed with EY and Interview list) - We think the learnings are the biggest output of the project and that the website is a result of the learning. There have been many learning points acquired ranging from regional insight around opportunities and challenges to user insight and Go2market strategy in the different countries. See below Key project learnings Validation: The main assumption is validated: seniors and startups can add value to each other and both groups recognise that - Both groups have difficulties finding each other - A digital matchmaking tool could be of value - The test results show that services provide and services needed seem to match - Also the desired type of collaboration is more or less aligned - This would imply that there is good reason to continue the project and take it to the phase Challenges: - However, we learned that there are also a few challenges - It takes quite a lot of effort to reach the seniors target group, make them aware of the opportunities of working with startups and activate them to engage in the matchmaking

People enter the workforce later in life, live longer, and seniors in growing numbers wish to contribute professionally to society for the second half of their life. As lifetime increases, there is also a growing need for seniors to stay longer active in work life, whilst keeping their skills up to date and using their lifelong domain expertise and network. Smart senior entrepreneurship has a goal to mobilise, facilitate and enable older adults into entrepreneurship. Through cooperation with the startup system which need the brain power, and involvement in their own or other young companies, we aim to encourage a flexible healthy ageing by utilising senior resources in entrepreneurship. Our project will develop a proof of concept for a digital solution for matchmaking of senior competence to the needs of start-ups, in cooperation with relevant business and end-user stakeholders from 4 European countries. The overall aim is to create awareness of senior core values, competence, skills and passion and how to transform these into sustainable business ideas by offering seniors a low threshold and motivate, facilitate and strengthen senior entrepreneurship.

Budsjettformål:

AAL-Active and Assisted Living Research and Development Programme

Finansieringskilder