Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

KVAL: BitPet - Augmented Reality Multiplayer Mobile Game

Alternativ tittel: BitPet - Utvidet Virkelighet Flerspiller Mobilspill

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

323995

Prosjektperiode:

2021 - 2021

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

BitPet er et utvidet virkelighet (AR) multiplayer-mobilspill inspirert av Pokémon Go (PG), Tamagotchi og Nintendogs, og spillet er ment å forbedre spillerens fysiske helse og sosiale velvære. Ideen stammer fra forskning av professor Alf Inge Wang, grunnlegger av Kahoot!, og professor i spillteknologi ved Institutt for datateknologi og informatikk på NTNU. Et omfattende litteraturstudie av PG har funnet ut at spillet har en betydelig positiv innvirkning på helse og sosialisering, som også er de tiltenkte kjernefordelene med BitPet. I BitPet tar spillere seg av digitale kjæledyr ved å gå dem og samhandle med andre kjæledyr i AR. Kjæledyrets helsetilstand avhenger av aktiviteten fra brukerens smarttelefon-skritteller, og derved motiverer dem til å være mer fysisk aktive. Spillet vil også inspirere sosialisering ettersom spillerne kan velge å møte andre spilleres kjæledyr i AR, noe som vil hjelpe dem å komme videre i spillet. Kvalifiseringsprosjektet har resultert i en minste brukbar produkt som kan testes både kommersielt og vitenskapelig. Dette lar oss utforske forholdet mellom spillopplevelsen, ulike spillmekanikker, fysisk aktivitet og de virtuelle og virkelige sosiale aktivitetene som fremmes gjennom spillet.

The qualification project has resulted in an MVP with several game components that may motivate physical activity as well as co-located social gameplay. The effects of this are not yet manifested as the MVP has not been launched yet.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020