Tilbake til søkeresultatene

UTDANNING-UTDANNING

Virtual Risk Management - exploring effects of childhood risk experiences through innovative methods (ViRMa)

Alternativ tittel: Virtuell risikohåndtering - å undersøke effekter av barns tidligere risikoerfaring gjennom innovative metoder

Tildelt: kr 12,1 mill.

Målet med ViRMa har vært å undersøke hvordan barn utvikler kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek og andre barndomserfaringer. I ViRMa har barns kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering blitt undersøkt på en trygg og etisk forsvarlig måte ved bruk av virtuell virkelighet (VR), eye tracking og bevegelsessensorer. Prosjektet har tatt sikte på å utvikle realistiske VR-situasjoner som barna skal håndtere. Barnets håndtering av risiko har blitt sammenholdt med bakgrunnsinformasjon om barnets oppvekstforhold og tidligere erfaring fra lek, fysisk aktivitet, og barnehage/skole. Globalt har det skjedd betydelige fremskritt når det gjelder forebygging av skader blant barn. Skader er imidlertid fortsatt den viktigste dødsårsaken blant barn, og arbeid med å fremme barns helse, inkludert skadeforebygging, er komplekst. En lovende tilnærming i så måte er fokus på barns egen evne til å vurdere og håndtere risiko. Lek ser ut til å være en ideell aktivitet for barns læring, ettersom det gir rom for å teste risikoer innenfor trygge rammer. Risikofylt lek har derfor vært et tema som har interessert forskere, foreldre, barnehagelærere, lærere og politikere de siste tjue årene. Forskning indikerer at barn trenger erfaring med risiko for å lære å vurdere og håndtere risiko. Det kan sees på som en muskel som må trenes. På den andre siden er det indikasjoner på negative effekter av at barna blir overbeskyttet; at å redusere risikofylt lek kan øke sannsynligheten for angst, både i barndommen, ungdomsårene og voksenlivet. I ViRMa har vi utviklet nye og innovative teknologiske løsninger for å undersøke barns risikohåndtering og motoriske ferdigheter. Det er samlet data med 417 norske og 72 canadiske barn ved hjelp av VR, eye-tracking og motion capturing, samt psykometriske tester for spenningssøking og selvoppfattet motorikk blant de deltakende barna. Der er også samlet inn data ved hjelp av spørreskjema til barnas foreldre. Foreldrenes spørreskjema omfatter blant annet barnas erfaring med risiko i oppveksten, skadehistorikk, foreldrestil og foreldres risikotoleranse. En stor del av arbeidet i ViRMa har vært å utvikle nye metoder og hensiktsmessige analyseprosesser for de dataene vi samler. Prosjektresultater er formidlet gjennom blant annet vitenskapelige artikler, konferansepresentasjoner, og mediebidrag. Resultatene fra ViRMa gir ny innsikt i hvordan barn vurderer og håndterer risiko og lærer av erfaringer, og hvordan man kan forebygge ulykker og skader. Denne kunnskapen møter grunnleggende utfordringer i forskningsfeltet og kan utvide vår forståelse av barns utvikling.
The main outcomes in ViRMa are the development of cutting-edge technological solutions to examine children's risky play, risk assessment, and motor ability. The project results have also provided new insight into how children assess and manage risks and learn from experiences, particularly in situations with traffic (cars and bikes) and water (rivers, wild water, etc.), and when engaged in play (playgrounds). Such knowledge addresses fundamental challenges in the research field and has expanded our understanding of child development and how children use different senses and competencies to handle risks. This knowledge provides new perspectives on how child-friendly residential areas should be planned to ensure safe yet stimulating and challenging environments for children. The project has developed knowledge that may prevent injuries through new knowledge on how children learn to assess and manage risky situations in playful contexts. The present study may benefit academic and societal challenges related to children's health and development.
How children learn to handle risk and avoid injuries is inconclusive among researchers. Globally, significant progress has been made regarding injury prevention among children. However, injuries remain the leading cause of death for children and efforts to support children’s health, including injury prevention, must be multi-faceted. A novel and promising approach include children’s own ability to assess risk. In this regard, play appears to be an ideal activity for children’s learning, as the pretend- or nonliteral aspect allows the players to test out risky behavior, situations or actions without the severe consequences of real-life. Risky play has therefore emerged as a topic of interest for researchers, parents, early childhood education and care (ECEC) practitioners/teachers and policymakers and authorities over the last twenty years. This project therefore aims to increase the understanding of children’s development of risk assessment and risk management skills through risky play. The project will take advantage of recent technological developments and innovative methods, such as Virtual Reality, eye-tracking and motion sensors to meet this overall objective, conjoined with rigorous scientific methods. The first part of the project will consist of developing new VR tools, software and additional data collection methods that give insight into how children assess and handle real risk situations using ethical study designs. Based on injury prevalence among children, realistic VR scenarios could be climbing (danger of falling), crossing a busy street (danger of being hit by traffic) or negotiating a riverbank/crossing a river (danger of drowning), situations that are too dangerous to investigate in real life. The second part will consist of applying the innovative methods on a large sample of children aged 7-9 years. This project aims to provide recommendations for children’s living condition that are both safe and rich with opportunities for play and movement.

Publikasjoner hentet fra Cristin og NVA

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

UTDANNING-UTDANNING

Finansieringskilder