Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Virtual Risk Management - exploring effects of childhood risk experiences through innovative methods (ViRMa)

Alternativ tittel: Virtuell risikohåndtering - å undersøke effekter av barns tidligere risikoerfaring gjennom innovative metoder

Tildelt: kr 12,1 mill.

Målet med ViRMa er å undersøke hvordan barn utvikler kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek og andre barndomserfaringer. I ViRMa skal dette skal undersøkes på en trygg og etisk forsvarlig måte ved bruk av virtuell virkelighet (VR), eye tracking og bevegelsessensorer. Prosjektet tar sikte på å utvikle realistiske VR-situasjoner som barna skal håndtere. Barnets håndtering av risiko vil bli sammenholdt med bakgrunnsinformasjon om barnets oppvekstforhold og tidligere erfaring fra lek, fysisk aktivitet, og barnehage/skole. Resultatene fra ViRMa vil gi kunnskap om hvordan barn utvikler kompetanse i risikohåndtering, og hvordan man kan forebygge ulykker og skader. Globalt har det skjedd betydelige fremskritt når det gjelder forebygging av skader blant barn. Skader er imidlertid fortsatt den viktigste dødsårsaken blant barn, og arbeid med å fremme barns helse, inkludert skadeforebygging, er komplekst. En lovende tilnærming i så måte er fokus på barns egen evne til å vurdere og håndtere risiko. Lek ser ut til å være en ideell aktivitet for barns læring, ettersom det gir rom for å teste risikoer innenfor trygge rammer. Risikofylt lek har derfor vært et tema som har interessert forskere, foreldre, barnehagelærere, lærere og politikere de siste tjue årene. Forskning indikerer at barn trenger erfaring med risiko for å lære å vurdere og håndtere risiko. Det kan sees på som en muskel som må trenes. På den andre siden er det indikasjoner på negative effekter av at barna blir overbeskyttet; at å redusere risikofylt lek kan øke sannsynligheten for angst, både i barndommen, ungdomsårene og voksenlivet. Arbeidet i ViRMa vil gi nye og innovative teknologiske løsninger for å undersøke barns risikohåndtering og motoriske ferdigheter. ViRMa vil gi ny innsikt i hvordan barn vurderer og håndterer risiko og lærer av erfaringer. Denne kunnskapen møter grunnleggende utfordringer i forskningsfeltet og kan utvide vår forståelse av barns utvikling.

How children learn to handle risk and avoid injuries is inconclusive among researchers. Globally, significant progress has been made regarding injury prevention among children. However, injuries remain the leading cause of death for children and efforts to support children’s health, including injury prevention, must be multi-faceted. A novel and promising approach include children’s own ability to assess risk. In this regard, play appears to be an ideal activity for children’s learning, as the pretend- or nonliteral aspect allows the players to test out risky behavior, situations or actions without the severe consequences of real-life. Risky play has therefore emerged as a topic of interest for researchers, parents, early childhood education and care (ECEC) practitioners/teachers and policymakers and authorities over the last twenty years. This project therefore aims to increase the understanding of children’s development of risk assessment and risk management skills through risky play. The project will take advantage of recent technological developments and innovative methods, such as Virtual Reality, eye-tracking and motion sensors to meet this overall objective, conjoined with rigorous scientific methods. The first part of the project will consist of developing new VR tools, software and additional data collection methods that give insight into how children assess and handle real risk situations using ethical study designs. Based on injury prevalence among children, realistic VR scenarios could be climbing (danger of falling), crossing a busy street (danger of being hit by traffic) or negotiating a riverbank/crossing a river (danger of drowning), situations that are too dangerous to investigate in real life. The second part will consist of applying the innovative methods on a large sample of children aged 7-9 years. This project aims to provide recommendations for children’s living condition that are both safe and rich with opportunities for play and movement.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder