Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Admission Impossible? School Choice in European Cities

Alternativ tittel: Ingen adgang? Fritt skolevalg i europeiske byer

Tildelt: kr 12,4 mill.

Prosjektnummer:

324718

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2025

Geografi:

Samarbeidsland:

Fritt skolevalg kan betraktes som en grunnleggende rettighet for foreldre som ønsker tilgang til den utdanningen som best passer barnas kunnskapsbehov og sosiale ferdigheter. Likevel er det store forskjeller i foreldres grad av selvbestemmelse over barnas utdanningsmuligheter. Foreldre med sterk økonomi har allerede omfattende valgmuligheten da de lettere kan flytte til områder med gode offentlige skoler eller skrive barna inn i private skoler. Foreldre med svakere økonomi har mindre fleksibilitet og sender oftere barna til kommunalt tildelte skoler uten hensyn til skolens kvalitet eller hvor godt tilpasset den er barnas behov. Styresmaktene har som målsetning å utforme et regelverk som imøtekommer foreldres ønske om valgfrihet samtidig som en søker å unngå økt segregering og ulikhet. I denne sammenhengen er det derfor verdt å være oppmerksom på at det per nå er lite konsensus blant styresmakter og forskere om hvordan man best kan oppnå begge målsetninger. Frem til i dag har ikke forskningen vært i stand til å belyse hvordan nasjonalt utformet utdanningspolitikk blir implementert lokalt og hvordan lokale variasjoner kan ha konsekvenser på både det lokale og det nasjonale nivået. Gjennom omfattende komparative analyser vil prosjektet vår belyse politikkutforming og utfall knyttet til fritt skolevalg i fjorten vesteuropeiske byer.

The research study investigates how and why school choice programmes are designed differently across European cities and what consequences this has for parental freedom to choose and educational equality. This will be investigated in three, inter-connected projects. The first project is a qualitative inter- and intra-national study of the local politics and policy of school choice design in fourteen cities (Bergen, Oslo, Stavanger, Trondheim, Malmö, Gothenburg, Odense, Aarhus, Cologne, Munich, Bordeaux, Marseilles, Brighton, Manchester) in six Western European countries. The second project uses a mixed-method approach to examine Norwegian parent's preferences for school choice, and perceptions of how effective their local/regional governments are in providing them with appropriate choice, through a survey, in-depth interviews, and focus groups with parents from different socio-economic backgrounds. The third project is a quantitative study, which aims to examine the causal effects of school choice in Norway at the upper-secondary school level on: 1) academic achievements, 2) ethnic segregation, and 3) segregation based on socioeconomic background in Norway. The special feature of the project is that we combine a qualitative comparative city governance approach to school choice with an investigation on policy effects and econometric methodology of policy evaluation. This will provide us an original way of assessing how various school choice designs promote diversity and equity at the local level and inform decision making in cities, which are introducing or reforming choice designs and showcase innovative practices that can support them.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder