Tilbake til søkeresultatene

SAMRISK-2-Samfunnssikkerhet og risiko

Maritime Resilience Management of an Integrated Transport System

Alternativ tittel: Maritim Resilient Ledelse av Integrerte Transportsystem

Tildelt: kr 12,0 mill.

Maritime transportsystemer blir stadig mer sammenkoblet, automatisert og komplekst. Denne utviklingen innebærer nye muligheter, men vil også innebære nye sårbarheter. I løpet av det siste året har vi sett flere hendelser som påvirker transportsystemet, eksempelvis uværet Hans som førte til stengt jernbane-korridor mellom nord og sør i Norge. Et annet eksempel er hvordan internasjonale og globale forhold som krig innvirker på transporten. Her er planlegge av resiliente og alternative transportkorridorer av stor betydning. MARMAN-prosjektet (Maritime Resilience Management of a Multi-Modal Transport System) omhandler implementering og anvendelse av teknologi med ulik grad av automatisering. Prosjektet legger vekt på hvordan resilience-perspektivet kan anvendes til å forbedre påliteligheten til maritime transportsystemer. Prosjektet er en proaktiv tilnærming til håndtering av både normal operasjon og uønskede hendelser. Dette er viktig ved implementering av nye transportsystemer, eksempelvis autonome fartøy. Videre utforsker prosjektet hvilken former for regulatorisk, ledelses- og operasjonell kompetanse som er nødvendig ved økt sammenkobling og automatisering. Raskt tempo i teknologiske- og samfunnsmessige endring skaper et sterkt behov for økt kompetanse, som kan være annerledes enn dagens. Behovet for nye standarder og forskrifter gjør det mulig å utnytte ny teknologi, uten å risikere uakseptabel risiko. Teknologien som innføres innebærer ulik grad av autonomi og ulike former for intelligente transportsystemer (ITS). Dette vil øke kompleksiteten, endre samhandlingen mellom aktører og endre måten å jobbe på. Partnere i prosjektet er SINTEF Digital, SINTEF Ocean og NTNU. Internasjonale akademiske partnere er fra Ohio State University og VTI i Sverige. En referansegruppe bistår med veiledning og assistanse underveis med representanter fra næringen og myndighetene. Resultatene knyttet til maritim resilient ledelse har basis i en sosioteknisk tilnærming og tilpasses området integrert planlegging. Innen feltet resilience blir teori og operasjonell praksis sett i sammenheng for å kunne håndtere både forutsette og uventede hendelser. Det er et økt søkelys på kunnskap innen resilience som kan anvendes inn mot transportsektoren. Dette gjenspeiler også behovet hos industrien, og MARMAN prosjektet hadde blant annet en to-dagers workshop i Sverige sammen med ABB, VTI og Nordvik havn (Stockholm). Det planlegges videre forskningssamarbeid med dem, deriblant en EU-søknad. Flere publikasjoner er utarbeidet i regi av prosjektet, hvor noen allerede er publisert og andre er under bearbeiding. En stipendiat er ansatt som bidrar til økt vitenskapelig kunnskap og kompetanse på feltet. Stipendiaten tilknyttet prosjektet har tilhørighet til Ph.D.-programmet i økonomi og ledelse, Økonomifakultetet, NTNU. Han har så langt fullført brorparten av pålagte doktorgradskurs og har to artikler til vurdering i anerkjente tidsskrift. To studenter fra masterprogrammet i Bærekraft, arbeidsmiljø og sikkerhetsledelse, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, har vært engasjert i prosjektet for å gjennomføre og dokumentere et litteratursøk om resilience-perspektiver brukt innen maritim transport. Litteratursøket foreligger i form av en database som inneholder de aktuelle publikasjonene og opplysninger knyttet til dem. De samme studentene har også skrevet en masteroppgave knyttet til prosjektet.

The vision of the project is "to enable resilient, safe and efficient planning, management and operations of an automated integrated transport system in a complex future". The MARMAN project takes a novel approach to the study of digitalisation and increased autonomy in the maritime transport system (MTS) by adopting a holistic, multi-level and multi-method approach. Maritime transport systems, including terminals and vessels, are becoming increasingly interconnected, automated and complex, from a human centred approach to digital connectivity. This development involves new opportunities but will also imply new vulnerabilities. MARMAN will centre on implementation and application of connected autonomous and automated vessels/vehicles (CAV) and will develop knowledge to understand and manage the potential brittleness and risks, and how the MTS can prepare for uncertainty and the unknown when planning and executing transports. Particular attention is on laws and regulations, integrated planning between the transport modes, at different management levels (from government to operational practise), work practices in the sharp and blunt end, and the interrelations between the levels. The results of our research related to maritime resilience management will be based on a socio-technical approach and used within integrated planning. In the resilience area, scientific insights and operational practices will be seen in concert to be prepared for expected and unexpected events. The project will publish approximately 12 scientific papers, one PhD thesis, in addition to 3 MSc thesis. The project will cover four thematic areas: 1. The integrated maritime transport system (MTS) 2. Maritime sea leg – On board and control centre practices 3. Port and terminal – Onshore management practices 4. Across sectors and countries – Socio-technical practices

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SAMRISK-2-Samfunnssikkerhet og risiko