Mantraet til prosjektet er at «Maritime transportsystemer blir stadig mer sammenkoblet, automatisert og komplekst», og hva dette vil bety for krav til kunnskap og innovasjon for å lykkes. Denne utviklingen innebærer nye muligheter, men vil også innebære nye sårbarheter. I løpet av de siste årene har vi sett flere hendelser som påvirker transportsystemet. Globale forhold som krig har stor innvirkning på både internasjonal og nasjonal transport. Norge opplevde i 2023 at uværet Hans førte til stengt jernbane mellom nord og sør, og tidligere så vi at blokkeringen av Suezkanalen av fartøyet Ever Given førte til store utfordringer for den globale logistikkflyten av varer. I slike tilfeller er planlegging av alternative transportruter av stor betydning. Prosjektet MARMAN (Maritime Resilience Management of an Integrated Transport System) omhandler digitalisering av transportsystemet med søkelys på utfordringer knyttet til innføring av teknologi med ulik grad av automatisering, eksempelvis autonome fartøy. Partnere i prosjektet er SINTEF Digital, SINTEF Ocean og NTNU. Internasjonale akademiske partnere er fra Ohio State University og VTI i Sverige. En referansegruppe med representanter fra næringen og myndighetene bistår med veiledning og assistanse underveis.
Faglig sett er resilience lagt vekt på som grunnlag for å forbedre maritime transportsystemer. Resilience representerer en proaktiv tilnærming til håndtering av både normal operasjon og uforutsette hendelser. Hurtige endringer i teknologi og samfunnsforhold skaper et sterkt behov framover for både utvikling og tilpasning av nye former for kompetanse. Et aspekt er knyttet til hvilken kompetanse (både operasjonelt, regulatorisk og innen ledelse) som vil være nødvendig ved økt automatisering og tettere forbindelse mellom delene i systemet. Videre vil mulighetene for å utnytte ny teknologi være avhengig av nye og endrede standarder og forskrifter, uten å risikere uakseptabel risiko. Digitaliseringen med ulik grad av autonomi og ulike former for intelligente transportsystemer (ITS) vil øke kompleksiteten, endre samhandlingen mellom aktører og endre måten å jobbe på. Resultatene knyttet til maritim resilient ledelse har basis i en sosioteknisk tilnærming og tilpasses området integrert planlegging. Innen feltet resilience blir teori og operasjonell praksis sett i sammenheng for å kunne håndtere både forutsette og uventede hendelser. Internasjonalt har forskning og innovasjon innen transportsektoren økt søkelys på hvordan resilience kan anvendes. Dette gjenspeiler også behovet hos industrien. Besøket hos ABB, Stockholm Havn (Port of Nordvik) og VTI i Sverige høsten 2023 følges opp med intensjon om videre nordisk og europeisk forskningssamarbeid. Stockholm Havn kan sies å ha kommet langt i innføringen av ny havneteknologi, hvor blant annet «semi»-autonomi innen laste- og losseprosessen av kontainere er i bruk. I løpet av prosjektperioden er flere publikasjoner og foredrag utarbeidet i regi av prosjektet. Stipendiaten som er ansatt bidrar til økt vitenskapelig kunnskap og kompetanse på feltet. Stipendiaten tilknyttet prosjektet har tilhørighet til Ph.D.-programmet i økonomi og ledelse, Økonomifakultetet, NTNU. Han har så langt fullført pålagte doktorgradskurs og hvor tre artikler er antatt i anerkjente tidsskrift.
The vision of the project is "to enable resilient, safe and efficient planning, management and operations of an automated integrated transport system in a complex future".
The MARMAN project takes a novel approach to the study of digitalisation and increased autonomy in the maritime transport system (MTS) by adopting a holistic, multi-level and multi-method approach. Maritime transport systems, including terminals and vessels, are becoming increasingly interconnected, automated and complex, from a human centred approach to digital connectivity. This development involves new opportunities but will also imply new vulnerabilities.
MARMAN will centre on implementation and application of connected autonomous and automated vessels/vehicles (CAV) and will develop knowledge to understand and manage the potential brittleness and risks, and how the MTS can prepare for uncertainty and the unknown when planning and executing transports. Particular attention is on laws and regulations, integrated planning between the transport modes, at different management levels (from government to operational practise), work practices in the sharp and blunt end, and the interrelations between the levels.
The results of our research related to maritime resilience management will be based on a socio-technical approach and used within integrated planning. In the resilience area, scientific insights and operational practices will be seen in concert to be prepared for expected and unexpected events. The project will publish approximately 12 scientific papers, one PhD thesis, in addition to 3 MSc thesis.
The project will cover four thematic areas:
1. The integrated maritime transport system (MTS)
2. Maritime sea leg – On board and control centre practices
3. Port and terminal – Onshore management practices
4. Across sectors and countries – Socio-technical practices