Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

School absence in Norwegian primary schools – institutional understandings and responses (SCANSchoolAbsence)

Alternativ tittel: Skolefravær i norske grunnskoler - institusjonelle forståelser og responser

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektnummer:

324830

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2026

Samarbeidsland:

Alle barn har rett til tilpasset opplæring i et inkluderende miljø. Imidlertid representerer det økende problemet med skolefravær i grunnskolen en stor trussel mot å nå målet om inkluderende utdanning. Selv om skolefravær og frafall fra videregående opplæring har fått mye oppmerksomhet de siste 10 årene, så finnes det lite systematisk og forskningsbasert kunnskap om skolefravær i grunnskolen. Det finnes for eksempel ingen nasjonal statistikk over skolefravær i norsk grunnskole, bortsett fra andre semester i 10. klasse (SSB 2018). Fokuset i prosjektet er på hvordan skolefravær fordeles, forstås og håndteres på mellomtrinnet i grunnskolen, altså 5.-7.trinn. Siden der heller ikke er utformet nasjonale regler og retningslinjer for grunnskolen i hvordan de skal håndtere skolefravær, kan det være stor variasjon i rutiner og forståelsesmåter i ulike skoler og kommuner. Dette vil vi prøve å fange opp. Og kanskje har pandemi-erfaringene fra 2020 og 2021, med nedstenging av skoler og begrenset fysisk tilstedeværelse, bidratt til å endre både perspektiver og praksis når det gjelder nærvær og fravær i skolen? Hovedmålet i prosjektet er derfor å bidra til kunnskapsfeltet ved å • kartlegge omfanget og variasjonen i skolefravær i alle grunnskoler i tre fylker • kartlegge oppfølgingssystemer og rutiner i forskjellige skoler og kommuner • studere hvordan skolefravær forstås og håndteres innenfor ulike skoler Prosjektet inkluderer bruk av både spørreskjema, intervjuer og observasjon, og vil derfor kunne gi både oversiktsbilder og dybdekunnskap. Nord Universitet samarbeider med Nordlandsforskning, NTNU og Universitetet i Bergen om prosjektet.

All children have the right to adapted education in an inclusive environment. However, the growing problem of school absence in primary school represents a large threat to fulfilling the goal of inclusive education. While school absence and drop out from upper secondary education has received a lot of attention the last 10 years, so far pupils with extended school absence in primary school has largely been neglected. There exist no national statistics on school absence in Norwegian compulsory education, apart from the second semester in 10th grade (SSB 2018). The scarce research in this field makes it difficult for both schools and other professional services to develop high quality knowledge-based practices, as well as for authorities to develop good strategic policies to support schools and families. The primary objective in the study is to fill this knowledge gap by producing a new multidisciplinary understanding of school absence in primary schools in Norway, analyzing school absence as formed by local multiprofessional social practices and understandings and categorizations. The project design proposes a multidisciplinary and mixed methods approach executed through surveys, interviews and observation studies, covering a broad spectrum of academic fields. This design is particularly suited to achieve the study’s three secondary objectives; i) To map the scope and variation in school absence in primary schools, as well as mapping follow-up systems and routines in different schools and municipalities, ii) to provide knowledge on how school absence is understood and dealt with within different schools, and iii) to develop conceptual understanding of school absence in institutional school contexts, with the aim of complementing the theoretical perspectives. The project results will facilitate new understandings of how school absence is practiced and experienced in primary schools and will provide updated knowledge of the form, function and extent of school absence.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder