Tilbake til søkeresultatene

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Variations in trajectories, utilisation and costs in Norwegian municipal in-patient acute care units

Alternativ tittel: Variasjoner i pasientforløp, bruk og kostnader i kommunale akutte døgnenheter

Tildelt: kr 10,9 mill.

I Norge så vel som internasjonalt har det vært økt fokus på å unngå såkalte ‘unødvendige sykehusinnleggelser’. Dette har sitt utspring i den aldrende befolkningen og økt forekomst av kroniske sykdommer. I Europa har ulike nye helsetjenestemodeller for å redusere unødvendige sykehusinnleggelser blitt tatt i bruk, såkalte «admission avoidance intermediate care (AAIC) schemes». Disse har som mål å møte etterspørselen etter tilstrekkelige, tilgjengelige, gode og kostnadseffektive helse- og omsorgstjenester. I Norge ble kommunalt øyeblikkelig hjelp-døgntilbud, også kjent som kommunale akutte døgnenheter (KAD), innført med Samhandlingsreformen i 2012. Målet med KAD var å redusere bruk av dyre spesialisthelsetjenester og gi pasienter et helsetjenestetilbud nærmere der de bor. I dag finnes det over 200 KAD-enheter rundt om i Norge, men vi har lite kunnskap om kvaliteten, bruken og kostnadene knyttet til KAD og tilsiktede og utilsiktede konsekvensene av AAIC-modeller. Det overordnede målet med prosjektet er å tette disse kunnskapshullene ved å bidra med ny og oppdatert kunnskap om AAIC-modellers rolle, KADs spesielt, i å sikre bærekraftige helse- og omsorgstjenester. I prosjektet benytter vi helsedata og administrative registerdata fra en rekke nasjonale registre, samt data samlet i pågående og tidligere prosjekter. Arbeidet er organisert i fire arbeidspakker. Den første arbeidspakken er en litteraturstudie av AAIC-modeller i europeiske høyinntektsland – en såkalt ‘realist review’. Her er formålet å forklare forholdet mellom kontekster, suksessmekanismer og resultater (inklusiv kostnader/ressursbruk). I arbeidspakke to skal vi utforske KADs rolle i eksisterende tjenestemottakeres pasientforløp. Den tredje arbeidspakken handler om variasjoner i bruken av KAD, mens vi i den fjerde arbeidspakken skal gjennomføre en kostnadsanalyse av KAD-tilbudet som tar høyde for ulike variasjoner i KAD-enes organisering og kommunale kontekst.

Nationally as well as internationally, the issue how to avoid emergency hospital admissions has gained urgency against the backdrop of ageing populations and an increasing burden of chronic diseases. In Europe, different forms of admission avoidance intermediate care (AAIC) schemes have been introduced in order to meet growing demands for sufficient, accessible, good quality and affordable health and long-term care services. In Norway, municipal in-patient acute care (MIPAC) was launched as part of the Coordination Reform in 2012 with the explicit aim to reduce pressure on expensive specialist care services and provide patients with services closer to home. Today, more than 200 MIPAC units have been implemented across Norway, but we have little context-sensitive knowledge about the quality, use and costs of the MIPAC service and the intended and unintended outcomes of AAIC models. The overall objective of the proposed project is to address this gap and to contribute with new and updated knowledge on the role of AAIC schemes in general, and MIPAC in particular, in ensuring sustainable health care services in Norway. The project utilises a range of existing health data from the new Health Analysis Platform (www.helsedata.no), administrative registry data and own data from ongoing and concluded projects. The project’s main objective will be addressed through four work packages. In the first work package, we set the stage for our project by conducting a realist review of AAIC schemes in high-income European countries, focusing on explaining relationships between contexts, mechanisms of success and outcomes (including cost/resource use outcomes). In the second work package, we investigate the MIPAC units’ role in existing care service users’ trajectories. The third work package assesses variation in utilisation of MIPAC, whereas the fourth work package addresses the economic credentials of the MIPAC scheme with reference to organisational and municipal contexts.

Budsjettformål:

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester