Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Non-formal faith education, the public school, and religious minorities in Norway

Alternativ tittel: Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge

Tildelt: kr 11,9 mill.

FAITHED-prosjektet studerer barn og unge med bakgrunn i religiøse minoriteter i Norge og deres forhold til religionsundervisning i eget trossamfunn og i offentlig skole. Hva karakteriserer trosopplæringen i disse trossamfunnene? Hvordan forstår og forhandler barna og de unge selv forholdet mellom denne undervisningen og KRLE-undervisningen i den offentlige skolen? Hvordan møter skolen elever fra religiøse minoriteter? Og hva tenker elever i offentlig skole om religions- og livssynsmangfold? Dette er hovedspørsmålene FAITHED-prosjektet leter etter svar på. Feltet er mangfoldig og lite utforsket. Prosjektet konsentrerer seg om de to største religiøse minoritetene i Norge, muslimske menigheter og Den katolske kirke. Disse har også mange medlemmer med innvandrerbakgrunn. Geografiske forskjeller er et viktig perspektiv i studien. Mye forskning om minoriteter i Norge har vært konsentrert om storbyer. Å være katolikk eller muslim på bygda kan fortone seg helt annerledes. Prosjektet vil samle data både fra Østlandet og Vestlandet, og både fra storby og landsbygd. Prosjektperioden går over fire år, 2021–2025. Fire institusjoner deltar i FAITHED-prosjektet: Høgskolen i Innlandet, Høgskulen i Volda, PRIO Institutt for fredsforskning og KIFO Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning. Et tverrfaglig team med tolv religionsforskere, skoleforskere og samfunnsforskere medvirker, deriblant to PhD-stipendiater. Prosjektleder er professor Anders Aschim, Høgskolen i Innlandet. En rådgivende gruppe internasjonale eksperter fra Sverige, Danmark, Tyskland og Storbritannia er også tilknyttet prosjektet.

Muslim “Quran schools” are probably the most well-known, and most debated, example of the phenomenon of non-formal faith education among religious minorities in Europe. However, most faith communities have their equivalents. Many students in Norwegian public schools take part in faith education programmes of religious minorities in their spare time, most often run by local religious communities. Most participants are children and youth with an immigrant background. However, knowledge about the extent, content and implementation of non-formal religious education among minority groups is largely non-existent. The FAITHED project seeks to address this significant knowledge gap on faith education among minorities, as an integral dimension of the landscape of education and religious diversity spanning formal and non-formal education institutions. The FAITHED project will conduct comparative studies of faith education within religious communities belonging to Roman Catholicism and Islam, the two most numerous religious minorities in Norway, in both urban and rural settings, and studies in public schools with a diverse student population in the same settings. Research questions: 1. What are the purpose, content and methods of non-formal faith education in Roman Catholic and Muslim settings in Norway, and how is this education organised in urban and rural communities? 2. How do students involved in non-formal faith education programmes understand and negotiate the relationship between faith community-based and school-based religious education? 3. How do public schools meet students of religious minority background, and how (if at all) do schools relate to the phenomenon of non-formal faith education? 4. How do students in Norwegian public schools reflect on religious and life-stance diversities? Methods: Observation in teaching settings; interviews, including photo elicitation interviews; focus groups; analysis of student materials, documents and educational materials.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder