Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early educational experiences as a foundation for academic success (MoBaEarlyEd)

Alternativ tittel: Betydningen av tidlige erfaringer i barnehage og skole for senere utvikling og utdanning

Tildelt: kr 11,8 mill.

Betydning av tidlige erfaringer i barnehage og skole for senere utvikling og utdanning Lav utdanning er assosiert med høy dødelighet og dårligere helse. Kunnskap om hvordan vi best kan støtte barns utdanningsløp fra tidlig alder kan derfor ha store folkehelsefordeler. I Norge går 97% av alle barn i barnehage før de begynner på skolen. Kvaliteten varierer. Å gå i barnehage med høy kvalitet kan gi fordeler for senere skoleresultater, men om denne effekten vedvarer utover tidlige skoleår er fortsatt usikkert. Det er behov for mer kunnskap fra studier som følger de samme personene over tid. Historiske hendelser og sosiale erfaringer fra barnehagen og skolen påvirker også barns velvære, skolemotivasjon og prestasjoner. Vi mangler imidlertid gode studier om hvordan erfaringen med å oppleve Covid-19 pandemien eller sosiale forhold som det å bli mobbet i tidlig skolealder, kan spille en rolle for hvordan barnehagekvalitet og senere skoleutfall henger sammen. Vårt mål i denne studien er å frembringe ny kunnskap om hvordan vi kan sikre gunstige oppvekstforhold i barnehage og skole når vi tar Covid-19 pandemien og sosiale forhold med i betraktningen. Vi vil studere betydningen av tidlige relasjoner til lærere for senere utviklingsveier og skoleutfall som karakterer og testresultater. Videre vil vi undersøke om genetisk disposisjon, kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn, fødselsvekt og for tidlig fødsel kan endre betydningen av tidlige utdanningserfaringer for senere utvikling og utdanning. Ved å bruke unike data som følger de samme barna over tid fra Den norske mor, far og barn undersøkelsen (MoBa) koblet med registerdata fra utdanningsdatabasen (NUDB) vil vi frembringe ny kunnskap med betydning for intervensjoner og forebygging. Denne kunnskapen vil på sikt kunne gi flere barn gode utdanningsmuligheter og bedre helse.

Low education is associated with high mortality and several adverse health outcomes. Attempts to support optimal educational success for children may therefore have immense public health benefits. In Norway, 97 percent of children aged 3-5 years attend full-time kindergarten, also labelled Early Childhood Education and Care (ECEC). Attendance in higher-quality ECEC is associated with beneficial academic outcomes such as test scores, but persistency of effects is still highly debated. Knowledge on conditions under which effects are sustained and for whom is pressing. Historical and social experiences in ECEC and school affect children’s well-being, school engagement and performance. Yet, studies are lacking on how experiences such as the Covid-19 pandemic or being bullied might play a role in mediating the association between ECEC quality, school transition and academic outcomes. We aim to deliver actionable knowledge on how we can ensure optimal early educational and social experiences relevant to how children function considering changing societal contexts. We will investigate how the quality of educational experiences (e.g., teacher-child relationship) and bullying may influence developmental trajectories and a range of academic outcomes such as term grades and test scores. Further, we aim to explore to what extent characteristics of the children, i.e. the genetic liability, sex, socioeconomic background (SES), low birth weight and preterm birth, might alter the impact of early educational experiences. By utilizing the world’s largest longitudinal cohort study with registry linkage to academic achievements, MoBaEarlyEd will provide ground-breaking evidence on how children’s early educational experiences predict later development and academic success. By doing so we will move the field forward by identifying levers for potential interventions and preventive measures to promote optimal child development and academic outcomes.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder