Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Academic Hospitality in Interdisciplinary Education

Alternativ tittel: Akademisk Gjestfrihet i Tverrfaglig Utdanning

Tildelt: kr 11,6 mill.

Prosjektnummer:

326088

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2027

Mens vi gjennom de siste femti år har fått en økende forståelse av behov for tverrfaglige tilnærminger i utdanning, forskning og arbeid for å løse samfunnsutfordringer, for eksempel klimaendringer, pandemier og økende sosial ulikhet. Likevel rapporterer forskning at de som driver samarbeid om tverrfaglig undervisning og forskning ofte synes det er en utfordring. AHIE- prosjektet undersøke hvordan høyere utdanning kan utvikle tverrfaglige læringsmiljøer som hjelper studenter til å samarbeide på tvers av ulike profesjons og disiplinære. Sentrale spørsmål er hvordan universitetspedagoger kan støtte akademisk ansatte bedre undervising for samarbeid i tverrfaglige studieprogram. AHIE bruker et analytisk blikk som bygger på begrepet akademisk gjestfrihet for å studere hvordan akademikere og studenter samarbeider i tverrfaglig utdanning. Akademisk gjestfrihet beskriver måter å samarbeide på som er inkluderende og gjensidig respektfull, hvor akademikere og studenter deler materialer, ideer, konsepter, og metoder. Tenk for eksempel på hvordan en akademiker fra historie og en fra epidemiologi underviser sammen i et tverrfaglig kurs om korona-pandemien. Selv om de kunne undervist i serie, der epidemologen undervise i virusets biologi en uke og historikeren undervise den påfølgende uke om 20 og 21 århundrene pandemier, velger de i stedet å investere tid i å undervisning samtidig. De involverer hverandre og studentene i diskut nyanser som er forbundet med hver disiplin som ofte kan gå tapt hvis disiplinene blir undervist i serie. De utvikler også oppgaver for studenter å demonstrere akademisk gjestfrihet ved å integrere konsepter og metoder fra de to fagområdene. Å hjelpe studentene med å prøve akademisk gjestfrihet i praksis og kollektivt reflektere over sine erfaringer, kan utstyre dem med forståelse, ferdigheter og ekspertise for å jobbe tverrfaglig for å omdanne vanskelige problemer til bærekraftige løsninger og dermed skape mer levedyktige løsninger fremtiden for alle.

The purpose of AHIE is to develop research-based practices and materials to improve collaboration in interdisciplinary education. The need for these practices and materials arise from national and international policy-makers’ calls to use interdisciplinarity as a means to solve complex problems democracies face, such as climate change or social inequality. Thus, universities need to provide education to prepare their students well for interdisciplinary work or research. However, research has shown collaboration can be a challenge in interdisciplinary teaching and learning. We consider collaboration as necessary in and for interdisciplinary education, with academic hospitality as one means to ensure and/or improve collaboration. We use the concept of academic hospitality as a point of departure because it describes when and how academics from different disciplinary tribes share ideas, methods, and concepts; provide resources to other academics or students; receive and welcome academic colleagues and include students in their work; and use language to communicate across disciplines. We will use academic hospitality as an analytical framework to analyse data on interdisciplinary study programmes collected from academics, university leaders, and students at six universities in five countries. The project will also conduct empirical research on universities' policies and procedures that militate against or support environments where academics live out academic hospitality. One point of the project’s originality is the AHIE Hub, consisting of the AHIE Hub website, an open-access platform to share artifacts, data, recommendations, and peer-reviewed publications from the AHIE project and the AHIE Hub Forum. The Forum will be an offline arena for AHIE researchers and stakeholders to co-create research-based recommendations for using academic hospitality adapted for those who lead, teach, or make policies to improve collaboration in interdisciplinary education.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder