Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE)

Alternativ tittel: Kritisk Undersøkelse av Rase og Rasisme i Lærerutdanningen

Tildelt: kr 12,1 mill.

Rasisme er et vedvarende samfunnsproblem som også kommer til uttrykk i barnehager og skoler. Forskning peker på hvordan det å snakke om rase i Norge er tabubelagt, og at lærere, lærerstudenter og lærerutdannere unngår å snakke om temaer knyttet til rase og rasisme fordi det skaper ubehag. Samtidig vet vi lite om hva slags kunnskap og ferdigheter studenter får gjennom lærerutdanningen for å kunne adressere og utfordre etablerte forståelser av rase og rasisme i samfunnet. Hovedmålet med CERiTE er å utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan lærerutdanninger kan bidra til at lærerstudenter utvikler profesjonsrettet kunnskap for å identifisere, forebygge og motarbeide rasisme. Prosjektet tar utgangspunkt i Kritisk raseteori (CRT). Forskerne i prosjektet skal: 1)kartlegge kunnskap, utfordringer og strategier knyttet til rase og rasisme blant lærerutdannere og lærerstudenter 2)undersøke transformative potensialer i nyere teoretiske perspektiver 3)utvikle kunnskap om hvordan bruke museer som alternative undervisnings- og læringsarenaer for temaer knyttet til rase og rasisme 4)utforske om og hvordan bruk av Virtual Reality-teknologi kan bidra til innsikt i hvordan bevisst og ubevisst rase og rasisme kommer til uttrykk i barnehager og skoler 5)utvikle mer empirisk kunnskap om rasialisering og rasisme basert på rasialiserte lærere og lærerstudenters erfaringer. Prosjektet er tverrfaglig og tverrsektorielt og er et samarbeid mellom forskere og profesjonsutøvere fra forskjellige utdanningsdisipliner og institusjoner. Disse er fra Høgskolen i Innlandet, Høgskolen i Østfold, Elverum kommune, Dembra –Nansen fredssenter, Norsk utvandrermuseum, Glomdalsmuseet og Randsfjordmuseet. Resultater forventes å styrke kunnskapsgrunnlaget om rase og rasisme i utdanningssammenheng og øke kompetansen blant kommende lærere, lærerutdannere og andre samfunnsaktører til å motarbeide rasisme og således bidra til å styrke sosial rettferdighet i norske utdanninger og samfunnet forøvrig.

Racism is increasingly becoming a threat to democratic values in our society. The aim of CERiTE project is to develop research-based knowledge on how teacher education can contribute to the improvement of preservice teachers’ professional competence required to identify and counter racial injustice in Norwegian education and society. This will be done by centering issues of race and racism in teacher education, broadening the professional vocabularies for teacher educators and preservice teachers, but also developing interdisciplinary explorative teaching approaches to address race and racism in education and society. CERiTE applies Critical Race Theory (CRT), as alternative critical theoretical lenses in Norwegian educational research, to address the taken for granted institutional practices which marginalise racialised minorities in the education system and contexts. CERiTE uses multisciplinary and interdisciplinary methodological approaches to both research and teaching. These include museums as alternative teaching arenas and Virtual Reality (VR) technology in teaching about social phenomenon such as racialization and racism. This contributes to the development of innovative and critical approaches to teaching about race and racism in society. Among the expected scientific results are 10 peer reviewed articles/chapters, disseminated in at least 8 national and international conferences. Given the international and interdisciplinary nature of the group, the results will be published in different fields and languages ensuring broad outreach. The anticipated societal impact is to provide preservice teachers, inservice teachers, museum workers and other educational practitioners professional vocabularies and skills to address race and racism in education and society. Knowledge about race and racism in teacher education, but also among our partners, is important in promoting sustainable development goals (SDG) number 4, 10 and 16.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder