Forståelsen av å lære å lære er avgjørende for elever i det 21. århundre. Siden 2010 har norske skoler prioritert Vurdering for Læring (VfL) som en strategi for å fremme denne forståelsen. Likevel viser praksis i utdanningssektoren at VfL krever betydelig tid og ressurser. I tillegg må lærere utvikle en dyp forståelse av VfL for å kunne designe og lede en effektiv læringsprosess.
Prosjektet "Artificial Intelligence for Assessment for Learning to Improve Learning and Teaching in the 21st Century" (AI4AfL) har som mål å utvikle en AI-basert teknologi for vurdering av elevtekster, kalt Essay Assessment Technology (EAT). Denne teknologien er i stand til å analysere elevtekster og gi tilbakemelding på språk, innhold, struktur og organisering. Den personlige tilbakemeldingen kan forbedre elevenes skriveferdigheter og hjelpe lærere med å legge til rette for læring gjennom hele skriveprosessen.
Prosjektet undersøker hvordan elever interagerer med EAT, hvordan de responderer på tilbakemeldinger, og hvordan lærere organiserer, veileder og støtter elevenes læring med hjelp av AI-verktøyet. Denne tilnærmingen genererer ny innsikt i hvordan elever lærer med AI og utvikler sine ferdigheter innen læring.
AI4AfL er et tverrfaglig initiativ som bringer sammen forskere innen pedagogikk og IT, samt selskapet Hypatia Learning, for å oppnå prosjektets mål. Samarbeidet tar sikte på å bygge bro mellom utviklere av utdanningsteknologi og sluttbrukerne i skolen: lærere og elever. I tillegg deltar en doktorgradskandidat og en postdoktor i prosjektet, noe som ytterligere beriker samarbeidet. Sammen bidrar deltakerne i prosjektet til å øke vår forståelse av hvordan AI kan forbedre pedagogisk praksis og elevenes læring i norske klasserom.
The AI4AfL project aims to develop new Artificial Intelligence (AI) technology that is able to analyse written texts and provide syntactic, semantic and sentimental automatic feedback. The project will also develop new knowledge about how teachers organise and facilitate AfL practices with AI technology to enhance students’ capacity in learning to learn. The research in the project will provide a broader insight among teachers, school owners and teacher educators into how AfL practices supported by AI technology may contribute to the development of students’ understanding about what it means to learn in English as a second/foreign language (ESL/EFL) writing classes. In doing so, the project will offer an approach to develop students’ capacity in learning to learn.
AI4AfL is a collaborative interdisciplinary project combining the efforts of Educational and IT researchers, a private actor (Hypatia), school owner (Halden municipality), teachers and students in the lower secondary schools. The project consists of five work packages and adopts a mixed methods approach to gradually develop the target AI technology and to examine AfL learning and teaching practices in the target (with AI technology) and the comparison (without AI technology) classes in lower secondary schools in Halden municipality.
AI4AfL will make empirical, methodological and theoretical contributions to the field of computer sciences (by developing new AI technology able to provide individually tailored syntactic, semantic and sentimental feedback on the written text) and to the field of pedagogy (by examining learning and teaching with AI technology, development teachers’ and students’ digital competence, competence building in technology enhanced AfL practices and students’ capacity in learning to learn). This knowledge is much needed to ensure a research-based development of teachers’ PDC, competence building in technology enhanced AfL practices to educate lifelong learners in the 21st century.