Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Artificial Intelligence (AI) for Assessment for Learning (AfL) to Improve Learning and Teaching in 21st Century (AI4AfL)

Alternativ tittel: Kunstig intelligens (KI) for vurdering for læring (VfL) for å styrke læring og undervisning i 21 århundre (KI4VfL)

Tildelt: kr 11,2 mill.

Målet med prosjektet Kunstig intelligens (KI) for vurdering for læring (VfL) for å styrke læring og undervisning i det 21. århundre (KI4VfL) er å utvikle kunstig intelligens-teknologi som kan analysere elevers tekster og gi semantiske, syntaktiske og sentimentale tilbakemeldinger tilpasset hver eneste elev. Slike tilbakemeldinger vil være til stor hjelp for både elever og lærere i prosessorientert skriving og vurdering for læring-arbeid – noe som har vært et satsingsområde i norske skoler siden 2010. Vurdering for læring er en tids- og ressurskrevende prosess og KI-teknologi som skal utvikles og prøves ut i prosjektet, skal avlaste lærere og tilby veiledende støtte til elever i prosessorientert skriving. Tilbakemeldinger som KI vil tilby, vil engasjere elever og utvikle deres forståelse av hvordan de kan skrive en høykvalitetstekst ved hjelp av flere utkast. Denne tilnærmingen kan betegnes som en lære-å-lære-tilnærming, og å «lære å lære» er en viktig ferdighet som lærende i 21 århundre bør tilegne seg. Prosjektet vil også utvikle ny kunnskap om hvordan lærere organiserer og legger til rette for vurdering for læring-praksis med KI-teknologi. KI4VfL er et tverrfaglig prosjekt hvor forskere fra pedagogikk og informasjonsteknologi skal samarbeide med Hypatia Learning. Prosjektet vil ha to stipendiater og skal utvikle et godt samarbeid mellom forskningsmiljøene, samfunnsaktører og skoler. Et slikt samarbeid er avgjørende for å utvikle KI-teknologi som støtter pedagogisk praksis. Det er et ønske om å minimere et gap mellom læringsteknologiutviklere på den ene siden og lærere og elever, som er brukere av digital teknologi, på den andre siden. Pedagogikken og bedre læring for alle skal styre KI-teknologi som utvikles for norske skoler, og ikke omvendt. En slik tilnærming skal støtte lærerne i undervisningsarbeid, hjelpe elevene til å forstå sentrale begrep og ikke minst til å få taket på hva det betyr å lære for å bli livslangt lærende i det 21. århundre.

The AI4AfL project aims to develop new Artificial Intelligence (AI) technology that is able to analyse written texts and provide syntactic, semantic and sentimental automatic feedback. The project will also develop new knowledge about how teachers organise and facilitate AfL practices with AI technology to enhance students’ capacity in learning to learn. The research in the project will provide a broader insight among teachers, school owners and teacher educators into how AfL practices supported by AI technology may contribute to the development of students’ understanding about what it means to learn in English as a second/foreign language (ESL/EFL) writing classes. In doing so, the project will offer an approach to develop students’ capacity in learning to learn. AI4AfL is a collaborative interdisciplinary project combining the efforts of Educational and IT researchers, a private actor (Hypatia), school owner (Halden municipality), teachers and students in the lower secondary schools. The project consists of five work packages and adopts a mixed methods approach to gradually develop the target AI technology and to examine AfL learning and teaching practices in the target (with AI technology) and the comparison (without AI technology) classes in lower secondary schools in Halden municipality. AI4AfL will make empirical, methodological and theoretical contributions to the field of computer sciences (by developing new AI technology able to provide individually tailored syntactic, semantic and sentimental feedback on the written text) and to the field of pedagogy (by examining learning and teaching with AI technology, development teachers’ and students’ digital competence, competence building in technology enhanced AfL practices and students’ capacity in learning to learn). This knowledge is much needed to ensure a research-based development of teachers’ PDC, competence building in technology enhanced AfL practices to educate lifelong learners in the 21st century.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder