Den stadig mer gjennomgripende digitaliseringen og automatiseringen av industrielle operasjoner omtales ofte som automatiseringsskiftet. Et viktig inntak for å studere raske endringer av økonomiske systemer og arbeidsrelasjoner finnes i skjæringspunktet mellom det pågående automatiseringsskiftet og maritim industri. Utviklingen innen automatisering påvirkes av internasjonale myndigheters arbeid for å gjøre maritime operasjoner og transport mindre forurensende, tryggere og mer effektive, gjennom Den Internasjonale Sjøfartsorganisasjonen (IMO), konvensjoner som Sikkerhet for Liv til Sjøs (SOLAS) og Forebygging av Forurensning fra Skip (MARPOL); som påvirker maritim sektor innen olje- og gassindustri spesielt. I norske farvann testes stadig flere automatiserte/halvautomatiske fartøyer, med mål om å fjernstyre alle operasjoner til sjøs, redusere risiko og muliggjøre mer komplekse operasjoner. Det er tydelig at automatiseringsskiftet bringer med seg endringer av både industriell og sosial karakter. Ved å samle akademia (Universitetet i Bergen), næringer (Knutsen OAS, AVO Consulting, Remota) og institusjoner (Haugesund Kommune, Sjøfartsdirektoratet) utforsker dette prosjektet utfordringer og muligheter ved automatisering i maritime industrier og hvordan automatiseringsskiftet knyttes til det grønne skiftet og endringer i arbeidsmarkedet. Prosjektet ser på utprøving av automatisering og endring av arbeidsforhold, med vekt på relasjonelle og sosiokulturelle dynamikker; initiativer fra næringslivet og responser fra sjøfolk og samfunn; deres oppfatninger og erfaringer; samt endring i roller og relasjoner blant sjøfolk, ledere og teknikere. Prosjektpartnerne vil diskutere, evaluere og teoretisere ulike dynamikker innen teknologisk utvikling, risikovurdering, arbeidsforhold- og rettigheter, samt relasjoner til havet. Vårt samarbeidsinitiativ vil styrke kunnskap og ekspertise i forsøket på å forbedre sikkerhet, karbonavtrykk og effektivitet i maritime industrier.
Antropologiske feltarbeid om bord på skip er gjennomført for å etablere kunnskap om hva som kjennetegner håndtering av automatisert teknologi og nye systemer til sjøs; hvordan det påvirker arbeidshverdag og sjøfolks samhandling og identitet; og hva som kjennetegner kommunikasjon og samarbeid med staben på land, dvs. rederiers hovedkontor. Som del av prosjektet har vi også utført kortere antropologiske feltarbeid ved rederiers hovedkontor; for å skape innblikk i hva som kjennetegner samhandling og kommunikasjon mellom ansatte til sjøs og på land – og hvordan denne evt endres og intensiveres gjennom bruk av ny teknologi og automatiserte systemer. Forskerne i prosjektet har dessuten utført feltarbeid på kontrollrom for fjernstyring av ROVs, med fokus på ulike dimensjoner av «onshoring» (dvs. forflytning til land) av arbeidsfunksjoner og digitale representasjoner fra operasjoner til sjøs. PhD-stipendiaten i prosjektet (Daniel Oliver Paulsen) er godt i gang med sine feltarbeid, med fokus på sjømannskap i Arktis (hovedsakelig rundt Svalbard) og samhandling mellom sjøfolk og med teknologi, spesielt i lys av de utfordrende forholdene i Arktis. Flere av forskerne i prosjektet har også gjort feltarbeid under simuleringstrening for sjøfolk; deltatt i flere relevante industrikonferanser og besøkt Sjøfartsdirektoratet og Haugesund kommune for samtaler og intervjuer. Dette har gitt oversikt over debatter og utvikling innen bransjen, deriblant når det gjelder tiltak for en «renere» industri, regelverk og rammeverk, samt geopolitiske forhold og dimensjoner. Hvert år siden prosjektstart har prosjektet dessuten arrangert partner-workshops for gjensidige oppdateringer, presentasjoner og dialog mellom prosjektets partnere og forskere (inkludert deltagere fra vårt Advisory Board). Den tette oppfølgingen av aktører og utvikling innen bransjen gir oss et utmerket utgangspunkt for våre videre feltarbeid i prosjektet. Vår partner AVO Consulting har utarbeidet to skriftlige rapporter om integrering av digitale systemer i shipping. I 2022 arrangerte vi en akademisk workshop i Bergen, som har dannet et godt utgangspunkt for vårt forthcoming special issue i Public Anthroplogist, og vi har presentert forskningen vår ved flere konferanser, workshops og publiseringskanaler. I 2023 og 2024 har vi arrangert flere workshops om teknologi, havet og antropologisk metode, blant annet ifm besøk av gjesteforsker Professor Penny Harvey, forskere fra Universitetet i Oslo – og workshops ved UiB i samarbeid med andre Hav-relaterte prosjekter ved instituttet.
How can we study the pervasive effects of automated technologies in the maritime sector of the offshore oil and gas industry? A revealing site for exploring the fast-changing nature of our economic and labor system is found in the intersection between an ongoing automation shift and the maritime industry. ASMOG is an innovative collaboration between different industries, institutional partners and social scientists. The project addresses the possibilities, impacts and challenges of automation in maritime, offshore oil and gas industries in a context of a general push towards the transition to more environmentally friendly transport and fuel usage. The project proposes a novel theoretical and methodological approach to investigate the relationship between humans and automation processes, by focusing especially on simulation training. “Automation shift” is hence the paradigm against which the study will take place. Specifically, the project looks at cases of automation and labor relations with an emphasis on the relational and socio-cultural dynamics at different levels. These levels include: initiatives by the industry and responses by seafarers and society; their perceptions and experiences, role of seafarers, managers, engineers and technicians. Placed at the center of this study are the different dynamics in which technological advancement (namely automation), risk assessment, labor relations and rights, and safe relationships with ocean are being evaluated, discussed and theorized. The project will explore these developments through simulation training and experiments – and through mutual exchange of knowledge and observations with the industries and public institutions. ASMOG’s highly collaborative initiative will result in increased knowledge and greater expertise in the improvement of safety, carbon-print, competitiveness and effectiveness of the maritime industry.