Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORTFORSK-TRANSPORTFORSK

Sustainable and just transport policies in Norwegian medium-sized cities

Alternativ tittel: Bærekraftig og rettferdig transportpolitikk i mellomstore norske byer

Tildelt: kr 12,2 mill.

I Europa og Norge har grønn transportpolitikk, restriktive tiltak mot bilbruk og bompengefinansiering blitt møtt med omfattende innbyggerprotester. Slike protester kan være forankret i opplevelser av urettferdighet, noe som undergraver både legitimiteten og effektiviteten til tiltakene. Vi har betydelig kunnskap om hvilke virkemidler som reduserer biltrafikk og klimagassutslipp, men vet mindre om hvordan byer – særlig mellomstore norske byer – kan utvikle transportsystemer som både er bærekraftige og sosialt rettferdige. For å studere bærekraftig transportpolitikk i mellomstore byer tar samarbeidsprosjektet SUSTAIN utgangspunkt i et rammeverk med tre sammenkoblede urbane styringsutfordringer:1. Den romlige utfordringen – hvordan romlige forhold i byregioner påvirker politikkutforming og innbyggernes oppfatning av transportpolitikk, 2. Nettverksutfordringen – hvordan lokale myndigheter samarbeider med offentlige og private aktører om utforming av bærekraftig transportpolitikk. 3. Den kommunikative utfordringen – hvordan kommunikasjonsstrategier kan styrke ansvarlighet og øke innbyggernes aksept for politiske tiltak.SUSTAIN er basert på casestudier i Ålesund, Grenland, Haugesund, Tønsberg og Sandefjord. Disse mellomstore byområdene kjennetegnes av høyere bilbruk og lavere statlig støtte til utvikling av bærekraftig transport enn de største byene i Norge. Sammen med brukerpartnerne har vi gjennomført bylaboratorier og digitale seminarer hvor den pågående forskningen og arbeidet i byregionene diskuteres. I prosjektets siste fase har særlig arbeidet med å samskape en brukerhåndbok stått sentralt. Ved siden av vitenskapelige og populærvitenskapelige publikasjoner vil denne håndboken være et av de viktigste bidragene fra SUSTAIN-prosjektet.
To achieve ambitious climate goals, strong transport policies are needed. We have much knowledge on which policy instruments contribute in reducing car use and emissions, but we know less about how cities, particularly medium-sized Norwegian cities, can design sustainable and socially just transport systems. This is needed, as measures seeking to reduce car use often have been protested by citizens, undermining their effectiveness and implementation. SUSTAIN takes a holistic and inter-disciplinary approach in applying a framework of three interconnected urban governance challenges to study transport policy: i) the spatial challenge, addressing how spatial conditions in city regions affect policy design and citizens’ perceptions of transport policies; ii) the governance-network challenge, addressing how local governments facilitate collective action when designing sustainable transport policies; and iii) the communicative challenge, addressing ways for communicative strategies to increase accountability and citizen acceptance of policy measures. SUSTAIN aims to unpack factors that shape successful (or unsuccessful) sustainable transport policies in these contexts. We ask: How can spatial-, network- and communicative challenges of urban governance be addressed to promote sustainable and just transport policies in medium-sized Norwegian cities? SUSTAIN involves case studies in Ålesund, Grenland, Haugesund, Tønsberg and Sandefjord. These medium-sized urban areas are characterised by more car use and lower state engagement in developing sustainable transport compared with Norway’s larger cities. SUSTAIN’s main impact will be to establish a knowledge base and a roadmap on sustainable and just transport in medium-sized cities. The user partners will be involved through city labs and project workshops, enabling the cities to learn from each other and giving researchers crucial inputs during the project. The project includes a PhD in political science/public administration.

Publikasjoner hentet fra Cristin og NVA

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORTFORSK-TRANSPORTFORSK