EX-PED-LAB viser hvordan bruk av verkstedsmetoder kan skape innovasjon, i form av små og større endringer i pedagogisk praksis i barnehage, barnehagelærerutdanning og på andre samfunnsarenaer. I våre verksteder bringer vi sammen lærere, ledere og forskere, også andre samfunnsaktører, som organisasjoner, lokalsamfunn, kunstnere, designere, studenter, barn og familier - for felles utforsking. Noen verksteder vil ha en akademisk tilnærming med analyse og respons på deltakernes forberedte arbeider, som kan være deltakende observasjon, tegninger, fortellinger, foto og film. Andre vil ha en praktisk tilnærming hvor vi bruker elementer fra lek og fantasi og prøver ut ideer og løsninger.
Sentralt i første delen av prosjektet var å prøve ut og studere verksted som arbeidsform i lys av nye, delte lederroller i sektoren, samt mer generelt hvordan verkstedmetoder kan styrke verdier som samarbeid for en bærekraftig fremtid. Senere har prosjektet utvidet utforskningen til å inkludere studenter og lærere ved barnehagelærerutdanningen, utvikle verksteder for generasjonsmøter. EX-PED-LAB fungerer som et laboratorium der barnehagelærere, ledere, studenter, barn, andre aktører innenfor og utenfor barnehagesektor, deler erfaringer og kunnskap fra sitt arbeid, eller inngår i lek, utforskning som samskaping, for å styrke praksis, utvikle og innovere. Framtidsverksteder har vist seg som gode måter å lede for mer bærekraftige samfunn.
Utviklingen av verkstedsmetodologi skal svare på kunnskapsbehovet rundt hvordan ulike aktører i barnehagesektoren kan samarbeide med andre og på den måten styrke barnehagene kvalitet. Prosjektet generere teori om samsaking og pedagogisk innovasjon gjennom verksteder. Prosjektet videreutvikler stadig nye praktiske former for verksteder tilpasset barnehagesektor og barnehagelærerutdanning.
The proposed EX-PED-LAB project responds to the call for scholarly knowledge to inform the design and delivery of collaborative and responsive pedagogical programmes that support innovation in kindergartens, in kindergarten teacher education and in practice-oriented research in Norway. The EX-PED-LAB combines these into interdisciplinary research to facilitate new thinking and new knowledge that support a future-oriented kindergarten education system. The EX-PED-LAB is a research hub within which interdisciplinary teams across the sectors of early childhood education, research, practice, administration, teacher education and design can imagine, debate, research, innovate and generate new knowledge for the development of new practices for immediate transformation of the kindergarten sector. The project addresses the UN’s SDG 4 on quality education and 17 on inclusive partnerships and pursues a two-fold goal: creation of scholarly knowledge and development of transformative evidence- and arts-based knowledge. This includes kindergarten governance, kindergarten teacher education and capacity building of the current and next generation of kindergarten-oriented researchers, realised by supporting and improving kindergartens’ work on quality improvement and developing new knowledge for and with the Early Childhood Education and Care sector. This is relevant for promoting knowledge-based practice, a central objective in the Research Council Norway’s ‘Education and Competence Portfolio Plan’ collaborative and knowledge building project. We anticipate that the EX-PED-LAB methodology will position actors in the ECEC sector to implement knowledge-based methodologies that strengthen practices, competences and capabilities through collaborative knowledge creation. The knowledge will be novel as it will not only build upon but also extend beyond action research, understood as a problem-solving methodology responding to practical problems identified solely by ECEC practitioners.