Tilbake til søkeresultatene

FORSKNINGSKOMM-Forskningskommunikasjon

Lær Kidsa Koding i Kodeklubben

Tildelt: kr 1,2 mill.

I juni lyste Foreningen for Lær Kidsa Koding ut en stilling som Community Manager. Etter en omfattende prosess med mange gode søkere ble Laura Svenheim ansatt i august med oppstart 1. desember 2021. Laura kommer fra stillingen som kommunikasjonsrådgiver i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hun har lang og bred erfaring innenfor frivillighetsarbeid samt et brennende interesse for barn og teknologi. I desember vil hun starte med å kartlegge behov, legge til rette og tilby støtte til aktivitetene i Kodeklubber over hele landet. Som et annet ledd av å forenkle oppgavene til de frivillige som driver Kodeklubbene rundt om i landet, har Foreningen for Lær Kidsa Koding investert i et nytt påmeldingssystem som ivaretar personvernet til de påmeldte barna på en sikker og korrekt måte. Systemet skal spare de frivillige for tid som de heller kan bruke på å holde kodekurs. På nåværende tidspunkt er det vanskelig å gi en helt konkret oversikt over hvor mange av Kodeklubbene som er aktive etter at landet åpnet opp. Kodeklubbene bruker ulike påmeldingssytemer til sine arrangementer på nåværende tidspunkt. Derfor vil det nye påmeldingssystemet også være til hjelp for å gi oss statistikk på antall barn og arrangementer som foregår rundt om i landet. Siden juni har det dog blitt startet fem nye Kodeklubber og vi ser også, via ulike kanaler som Facebook og arrangement sidene på egne nettsider, at det holdes flere og flere kodekurs ukentlig rundt om i landet. Pressemelding om ansettelse av Community Manager: https://www.kidsakoder.no/2021/08/31/laura-svenheim-ansatt-som-community-manager-i-laer-kidsa-koding/ Media: https://www.kom24.no/julie-hansson-tangen-laura-svenheim-laer-kidsa-koding/laura-svenheim-ansatt-som-community-manager-i-laer-kidsa-koding/381914 https://www.digi.no/artikler/laer-kidsa-koding-dobler-staben/513010

Rett før Korona-krisen rammet Norge, hadde vi over 190 registrerte Kodeklubber over hele landet, og disse hadde 1.400 gratis arrangementer per år, ca. 27 per uke. Over 50.000 barn har deltatt på våre Kodeklubb-arrangementer og konferanser. Lær Kidsa Koding tilbyr en omfattende oppgavesamling, med over 140 oppgavesett. Nå i 2021 da vi endelig ser at samfunnet rister av seg pandemien, er det et behov for å gjenopplive all denne aktiviteten. Vi trenger å kontakte og kartlegge aktivitetene i alle Kodeklubbene, og bistå dem med å gjenoppta aktiviteten. Vi ser for oss å bruke midlene til å sysselsette en person som kan kartlegge, kontakte og støtte Kodeklubbene, samtidig som vi bygger nettverk og videreutvikler den aktiviteten som allerede finnes. Vi utarbeider en plan for dette når vedkommende ankommer, og kan gjerne rapportere om fremdrift og planer til Forskningsrådet fortløpende. Det er imidlertid ikke hensiktsmessig på dette tidspunkt å dele opp dette i arbeidspakker eller deloppgaver, da arbeidsoppgavene vil variere ut fra fremdrift, og ofte vil være av vedvarende art. Om ønskelig kan plan med konkretiserte mål, tiltak og oppgaver deles med Forskningsrådet når stillingen er besatt. Lær Kidsa Koding fem hovedsatsingsområder: 1. Bistand til skoleverket og myndighetene med innføring av koding i undervisningen i grunnskole, vgs og relevante utdanninger i UH-sektoren 2. Tilbud til barn og unge over hele landet via Kodeklubbene 3. Kommunisere om og bidra til forståelse for koding og verdien av koding for barn og unge i hele samfunnet 4. Samarbeidsprosjekter á la Super:bit og NAV 5. Bistå frivillige som bidrar med tilbud og kompetanseformidling over hele landet Det er satsingen på kodeklubbene som kan få en ekstra vitamin-innsprøytning med støtte fra Forskningsrådet

Budsjettformål:

FORSKNINGSKOMM-Forskningskommunikasjon

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet