Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

STUD: Yatek Multidirectional Treadmill for VR/AR Navigation

Alternativ tittel: Yatek multidireksjonell tredemølle for VR/AR navigasjon

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektnummer:

327395

Prosjektperiode:

2021 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Virtual reality (VR) er en data-generert simulering der en person kan bevege seg rundt og i et tredimensjonalt miljø ved hjelp av en elektronisk brille med en skjerm. Denne simulerte opplevelsen blir brukt til underholdning (for eksempel videospill), helsetjenester (som medisinsk opplæring) og kommersielle aktiviteter (som virtuelle møter). Yatek en teknologi-basert oppstartbedrift som tar sikte på å bruke innovativ og forskningsbasert teknologi for å forbedre folkehelsen ved å (i) utvikle en integrert hardware-og-software løsning som lar brukeren navigere i et virtuelt miljø for å øve på virtuelle sosiale interaksjoner med sikte på å redusere generelt ubehag i sosiale situasjoner, og (ii) utvikle en behandling for sosial angstlidelse, hvor frykten for sosial interaksjoner hindrer pasienter fra å leve et normalt liv. I disse situasjonene er naturlig gange en viktig komponent, og ved å bruke produktet vårt kan brukeren bevege seg enkelt og naturlig i alle retninger og delta i spontane dialoger med våre AI-drevne avatarer, og øve sosiale situasjoner i både sosiale og profesjonelle settinger, som f.eks. å holde en presentasjon på jobben, ha en uformell samtale på kontoret eller i et middagsselskap.

This project enables the use of VR for improving mental health. Our initial focus is on two user groups: (a) people who experience discomfort and nervousness in social situations, and can benefit from a virtual environment to practice social interactions, and (b) patients suffering from social anxiety, by incorporating our product into the current gold standard of treatment provided by Cognitive Behavioral Therapy (CBT). Current gold standard for treatment for Social Anxiety consists of regular therapy sessions, combined with exposure training. The training is currently assigned to patients as homework, to be done in-between therapy sessions. However, many patients today do not carry out this training, often because the social situations can be hard to recreate in real-life for practice (i.e. holding a presentation, or talking to a supervisor or boss), which leads to slow progress and dropout. By allowing the patients to practice in a virtual world, our product aims to help improve overall treatment efficacy and reduce dropout. In the last 6 months we have been working closely with our two pilot customers to refine and testing our prototype, and have already signed a commercial agreement with one of them, who will begin using our product commercially in February 2023.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020