Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

STUD:Techrail - Modern Tunnel Inspection With Machine Learning

Alternativ tittel: STUD: Techrail: Moderne tunnelinspeksjon ved bruk av maskinlæring

Tildelt: kr 0,56 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

327399

Prosjektperiode:

2021 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Teknologien som brukes til å utforske mars kan holde tunnellene våre trygge. Norge er et av de landene I verden med aller flest tunneller. Det er faktisk bare to land som har flere tunneller enn oss: Japan og Kina. Man tenker gjerne at en tunnell er noe som bygges en gang og så står den der for evig og alltid, uten at noe mer må gjøres. Slik er det ikke. Fjellet beveger seg, biler kjører gjennom tunnellen og skaper slitasje og det kan renne vann I tunnellen. Derfor er det viktig å jevnlig sjekke om tunneller har behov for reparasjoner eller vedlikehold. I Norge sier loven at dette må sjekkes minimum hvert 5. år for veitunneller. Det å sjekke tunnellen kan være en tung og tidkrevende prosess. En tunnellekspert må gå gjennom tunnellen til fots og se etter feil. Feilene kan være at en vegg I tunnellen har begynt å sige ut eller at bolter som skal sikre en vegg har begynt å ruste. Under kontrollen må tunnellen stenges. Vi ønsker å gjøre denne prosessen mye enklere. Vi har montert en Lidar - en avansert scanner med høy presisjon - på toppen av en bil. Med Lidaren vår på taket kjører vi gjennom tunneller i vanlig fart og scanner tunnellen. På denne måten får vi en modell for hvordan tunnellen ser ut og kan bruke maskinlæringsmetoder til å lete etter vedlikeholdsbehov. Gjennom samarbeidet vårt med forskningsrådet har vi klart å vise at det er mulig å samle inn data av en tunnel fra en kjørende sensor-plattform og bruke den i analyser til å oppdage topologiske endringer i tunnelen. Vi har også hatt god dialog med bransjeaktører som viste stor interesse/kjøpsvilje gitt at produktet virker. I fremtiden kan det være at vi ser andre aktører fra bransjen ta inspirasjon fra dette prosjektet og ferdigutvikle det til et komplett produkt hvor tunnelen slipper å stenges ned. Dette vil føre til tryggere tunneler med mer oppetid da en kan fokusere vedlikeholdet på områder av interesse som kommer frem av skanningen.

Oppnådd effekt: Prosjektet viser at det er mulig å samle inn data av en tunnel fra en kjørende sensor-plattform og bruke den i analyser til å oppdage topologiske endringer i tunnelen. Vi hadde også god dialog med bransjeaktører som viste stor interesse/kjøpsvilje gitt at produktet virker. Potensiell effekt: I fremtiden kan det være at vi ser andre aktører fra bransjen ta inspirasjon fra dette prosjektet og ferdigutvikle det til et komplett produkt hvor tunnelen slipper å stenges ned. Dette vil føre til tryggere tunneler med mer oppetid da en kan fokusere vedlikeholdet på områder av interesse som kommer frem av skanningen.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020