Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

STUD: Commercialization of a full-service circular business model (CBM) for influencers to establish and invest in sustainable brands

Alternativ tittel: Kommersialisering av en fullservice sirkulær forretningsmodell for å etablere og investere i bærekraftige merkevarer sammen med influencere

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektnummer:

327428

Prosjektperiode:

2021 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Influencer Brands tilbyr en fullservice sirkulær forretningsmodell (CBM) for å hjelpe influencere å etablere og investere i bærekraftige klesmerker direkte til forbruker (D2C). Influencere blir beskrevet av Cambridge-ordboken for å være “noen som påvirker eller endrer måten andre mennesker oppfører seg på”, og jobber hovedsakelig med å markedsføre andre produkter til et bestemt marked gjennom sine sosiale mediekanaler. De har stor påvirkning på kundenes beslutningsprosess, ved at så mange som 56% av Generation Z og Millennials har kjøpt et produkt etter å ha blitt eksponert for influencer markedsføring. De fleste influencersamarbeid fokuserer på økonomisk avkastning over sosiale og miljømessige aspekter ved å promotere såkalte fast-fashion produkter. Dette er særlig et problem i moteindustrien - den nest mest forurensende industrien i verden. Videre påpeker regjeringen et kritisk kunnskapshull mellom forbrukere og mangelen på informasjon om etikk og bærekraft rundt produktene de kjøper. For å tette dette gapet må forbrukerne få et bedre innsyn i klesmerkets verdikjede og forretningsmodell, samt tilstrekkelig informasjon rundt sosiale og bærekraftige aspekter ved produksjon og drift. Influencere gjør mange av deres følgere til lojale kunder ved å bygge tillit til dem i sosiale medier. Dette gir influenceren en stor påvirkningskraft i forbrukerens kjøpsprosess. På den måten kan influencere bidra til en positiv endring i motebransjen ved å etablere egne klesmerker med en sirkulær forretningsmodell som de promoterer mot sine følgere. Teamet bak Influencer Brands fra NTNUs Entreprenørskole har dermed utviklet en ny fullservice CBM-løsning der temaet vil hjelpe utvalgte influencere med å etablere og skalere sine egne D2C-merkevarer. Influencer Brands’ mål er å bygge merkevarer som gir langsiktig økonomisk, sosial og miljømessig verdi, og som bidrar til en mer sirkulær mote- og influencerbransje. I løpet av STUD-ENT perioden har teamet jobbet strategisk med å finne og etablere en tett relasjon med en ny klesprodusent i Portugal for sitt første datterselskap, Shero. Teamet har besøkt fabrikken flere ganger for å sikre gode etiske arbeidsforhold, samt testet mer bærekraftige materialer for å sikre god kvalitet og funksjonalitet. I løpet av prosjektperioden har teamet rigget seg for lansering av Shero ved å utarbeide en D2C-nettbutikk, PR-strategi, investorstrategi og et community med 16 000 potensielle kunder. Det første varemerke blir lansert i det norske markedet i september 2022.

During the project, the CBM has been implemented in Influencer Brands first subsidiary, Shero, which will be launched in September 2022. The team has together with influencer Emilie Voe Nereng conducted several surveys from Nereng's 205 000 followers on social media showing that they demand more sustainable activewear, and find it difficult to gain information about ethical and sustainable aspects about the products they purchase. Additionally, the team has changed their production partner from China to Portugal in order to secure a more local and ethical production. Shero will offer more sustainable activewear made out of recycled plastic from the ocean. The fashion industry is still dominated by fast-fashion brands that over produce low-quality clothes every day. However, in order to change this trend, the end customer needs to request that the brands change the way they produce. Thus, by utilizing the power of the influencer in the buying process, Influencer Brands aims to create a shift in consumer demand for more ethically and sustainable clothes. Shero is the first brand in the portfolio, but within the next five years, Influencer Brands will hold 3-5 independent CBM brands, contributing to a greener and more sustainable fashion and influencer industry.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020