Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

STUD: Adfectus- Application for dissemination and information gathering using a digital personal visual profile

Alternativ tittel: Adfectus - en applikasjon for informasjonsformidling og kartlegging ved hjelp av en digital personlig visuell profil

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektnummer:

327436

Prosjektperiode:

2021 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Pasientrettighetsloven stiller krav til helseinstitusjoners informasjonsformidling til pasienter, samt fasilitering av pasienters mulighet for å påvirke egen leveranse av helsetjenester. For pasienter innebærer dette nødvendig og forståelig informasjon for å oppnå innsikt i egen helsetilstand. Dagens helseleveranseprosess i psykisk helsevern for barn og unge mestrer imidlertid ikke å tilby tilstrekkelig pasientsentrerte tjenester, da store deler av sentral informasjon blir formidlet gjennom avanserte faguttrykk og skriftlige ressurser. Som en konsekvens føler barn i pasientrollen seg uinformert og ute av stand til å forstå egne omstendigheter. Dette fører igjen til høyere forekomst av angst og utagering, og et generelt vanskeligere behandlingsforløp for både pasienter og helsepersonell. Digitale helseløsninger er ansett som en god tilnærming for å oppnå pasientsentrerte tjenester. Barn og unges omfattende digitale bruk gjør samtidig digitale helseløsninger særlig formålstjenlig for gruppen. Spillifisering og bruk av underholdningselementer blir beskrevet som spesielt passende og ønsket blant barn under psykiatrisk behandling. Gjennom dette ønsket prosjektet å dra nytte av fordelene med digitale og visuelle fremstillinger, og dermed gi barn og unge i pasientrollen et verktøy for å håndtere egen helse og prosess. En særlig prioritet har vært å skape trygghet under behandlingsopphold og la barn oppnå eierskap til egen tilstand. For å møte dette har prosjektet jobbet tett med brukergrupper, og dermed utviklet en applikasjon som møter dagens faktiske behov. Gjennom underholdnings- og spillelementer har det digitale verktøyet lagt til rette for relaterbare og motiverende aktiviteter, og dermed sikret bedre personifisering i helseleveransen hos våre kunder. Her har prosjektet bidratt med å lette dagens kommunikasjonsbarriere mellom helsepersonell og barn i pasientrollen. Implisitt har prosjektet arbeidet tett med helsepersonells arbeidsrutiner, foresattes utfordringer og leveranseprosesser som helhet. Følgelig representerer løsningen en tjeneste som inkluderer aspekter blant alle involverte, og prosjektet har dannet omfattende kunnskap om løsningens påvirkning av leveransen.

Our goal is to make children feel safer in their own medical process. Our validation have resulted in various insight in benefits, where we have focused on the period before a stay, as this is where the child experience most turbulence. Our application has proven to be useful to help reduce stress, and bring more predictability for child and parent. By providing feedback in advance, the child experiences being able to affect their stay, and thus the delivery process. Healthcare professionals have expressed that our solution contributes to put the child in centre, and a better way to gain access to their concerns. For the institution, their overall reputation as a patient-centered senter has been strengthened, as well as a certainty that their services is provided with high quality. Furter on, our solution could shorten down treatments, by getting to the core of it faster. This will imply economic effects, as well as shorten the wait for the help the children are entitled to.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020