Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

STUD: Cohere - A VR application for teams working together, while apart.

Alternativ tittel: Cohere - En Virtual Reality applikasjon for kreative workshops.

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

327437

Prosjektperiode:

2021 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Cohere er en Virtual Reality (VR) applikasjon der folk kan samles i workshops og samarbeide, uansett hvor hver og én befinner seg. Applikasjonen er skapt for å øke engasjement og bedre kommunikasjon ved å reintrodusere kroppsspråk til remote samarbeid. Workshops er et verktøy for tverrfaglig problemløsing gjennom strukturerte kreative øvelser. Personer med forskjellig bakgrunn møtes for å forstå hverandre og belyse problemer fra forskjellige perspektiv. Mangel på ikke-verbal kommunikasjon, som kroppsspråk, gjør det vanskeligere å forstå hverandre og svekker samarbeidet. Videre viser forskning fra SINTEF at flere opplever ensomhet og føler seg isolert på hjemmekontoret, og utfordringene reflekteres også i data som viser nesten 40% av daglig ledere har ?å forbedre opplevelsen av hjemmekontor? blant sine tre høyeste prioriteter. Samtidig har pandemien vist at vi klarer oss for godt til å videreføre fortidens praksis for arbeidsreiser. Cohere lar folk samles i virtuelle rom på tvers av avdelinger, organisasjoner og landegrenser. I VR forsterkes kroppsspråk og det blir lettere å forstå hverandre, og føle seg samlet. Smart romlyd lar flere grupper ha samtaler samtidig uten å overdøve hverandre. Vi kan gi fasilitatorer oversikt med sjekklister og stoppeklokker, eller bidra til å engasjere teamet med digitale aktiviteter og oppgaver. I løpet av STUD-ENT har vi gjennomført et prosjekter med flere av Norges største selskaper. Med partnere på tvers av energi, finans, logistikk, media og maling, får vi innblikk i hva som kreves for godt samarbeid - uavhengig av industri. Funn fra prosjektet indikerer også at det er en sammenheng mellom utvikling av VR-teknologi og Maslows behovspyramide. Brukere oppsøker konsekvent fysisk forståelse for sin nye tilværelse etterfulgt av trygghet, og deretter tilhørighet og deltagelse i en gruppe. Denne teorien danner grunnlaget for vår tilnærming til videre utvikling av Cohere, med et mål om å skape naturlig sosial interaksjon i VR.

Cohere has enabled teams from some of Norway's largest companies to be creative, without being physically together. Furthermore, Cohere XR will enter a research study with SINTEF to research the effect that XR tools can have on remote collaboration, which will be published in early 2023. Cohere has reduced travel for several of the teams that were partners during the project period. While we do not have an exact data point, this has been confirmed by our partners.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020

Temaer og emner

Anvendt forskningFornyelse og innovasjon i offentlig sektorInnovasjonsprosjekter og prosjekter med forpliktende brukermedvirkningPolitikk- og forvaltningsområderLæring, skole og utdanningPortefølje Energi og transportBransjer og næringerTransport og samferdselOrganisasjon og ledelsePolitikk- og forvaltningsområderKommunal-, distrikt- og regionalforvaltningPolitikk- og forvaltningsområderArbeidsliv - Politikk og forvaltningFornyelse og innovasjon i offentlig sektorArbeidUtviklingsarbeidBransjer og næringerAnnen tjenesteytingLTP3 Innovasjon i stat og kommunePolitikk- og forvaltningsområderSamferdsel og kommunikasjonBransjer og næringerDigitalisering og bruk av IKTPrivat sektorArbeidArbeidslivIKT forskningsområdeKommunikasjonsteknologiLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetIKT forskningsområdeLTP3 Utenforskap, inkludering, kulturmøter og migrasjonKommersialiseringIKT forskningsområdeMenneske, samfunn og teknologiBransjer og næringerIKT-næringenLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneIKT forskningsområdeProgramvarer og tjenesterDigitalisering og bruk av IKTLTP3 Tillit og fellesskapLTP3 IKT og digital transformasjonDigitalisering og bruk av IKTOffentlig sektorPortefølje Muliggjørende teknologierLTP3 Kultur, sivilsamfunn og medienes rolleIKT forskningsområdeVisualisering og brukergrensesnittLTP3 Uttesting og kommersialisering av FoULTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierMedier og kommunikasjonPolitikk- og forvaltningsområderDigitaliseringPolitikk- og forvaltningsområderPortefølje InnovasjonPolitikk- og forvaltningsområderNæring og handelVerifisering, pilotering, demonstrasjon (ny fra 2014)Portefølje Velferd og utdanning