Tilbake til søkeresultatene

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Inline hydrogen loss of containment detection

Alternativ tittel: Tidlig-deteksjon av hydrogenlekkasje

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektnummer:

327942

Prosjektperiode:

2021 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

HyLOCD -prosjektet har forsket på og utviklet en deteksjonsmetode for tap av inneslutning av hydrogen for maritime brenselcellesystemer. HyLOCD -prosjektet har utviklet modeller for hydrogentilstand i hele brenselscellesystemet. Eksperimentelle resultater for hvordan hydrogenet oppfører seg i et ekte brenselscellesystem har blitt produsert og brukt til validering av de utviklede modellene. Deteksjonsmetoden har blitt utviklet fra industriell forskning. Metoden har vært en del av grunnlaget for en begrensingsstrategi for hydrogenlekkasje og sikkerhetsfilosofi for systemet. HyLOCD -prosjektet har vært en del av H2NOR -prosjektet for å kommersialisere masseproduserbare modulære maritime brenselcellesystemer. Prosjektet startet 1.oktober 2021 og avslutning 31.desember 2024.
Resultater fra HyLOCD prosjektet har blitt brukt som underlag for sikkerhetskonseptet som Corvus Energy og partnere har utviklet frem i H2NOR prosjektet og som har blitt implementert i Corvus Energy sitt Pelican Fuel Cell System. Videre har modell for lekkasjedeteksjon blitt laget og validert mot en test-rigg som ble laget i HyLOCD prosjektet. Forsøk og resultater er publisert i rapporter og artikler som er tilgjengelige i Cristin.
There are three main innovations in H2NOR which will be realized in the project: 1) maritime fuel cell (FC) systems developed for scalable production and deployment, 2) a combined fuel cell and battery management system (FCBMS), and 3) inline real time detection of hydrogen loss of containment (HyLOCD). Safety management is an integral part of hydrogen fuel cells. The research proposed and applied funding for in HyLOCD will directly impact both the physical design and the FCBMS. Sensor placement, knowledge about hydrogen behavior, barrier strategies, are factors which will impact the product design and ultimately the ability to deploy at scale in the industry. The industrial research proposed in this project will lead to safer maritime hydrogen fuel cell systems. The innovation in HyLOCD is a safety system for maritime fuel cells where the loss of containment of hydrogen from the system will be detected by inline sensors. This innovation will lead to earlier detection of potential leaks and knowledge of leak position to facilitate a better and safer system response. A product of the research project is a mathematical system model that can be used for system optimization for specific load profiles during design and operation.

Budsjettformål:

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING