Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

EASIER

Alternativ tittel: EASIER

Tildelt: kr 2,5 mill.

Med EASIER ønsker vi å skape en kunnskapsbase og et beslutningsstøttesystem der formålet er å øke andelen av persontransporter som er aktive og bærekraftige. Til aktive og bærekraftige transportformer regner vi for eksempel gåing, sykling og kollektivtransport, samt ulike former for delt mobilitet. Prosjektet skal ta i betraktning hele reisen dør-til-dør, og legger særlig vekt på kombinasjoner av transportformer til multimodale reiser. I dette inkluderes også tilbringerdelen av reisene, altså første og siste etappe på vegen mellom startpunkt og mål. Prosjektet spenner på den måten over et vidt felt, ved at det omfatter fysisk så vel som operativ og regulativ utforming av transportsystemene, og samtidig må ta i betraktning at brukerne har heterogene preferanser. EASIER representerer en ny helhetlig tilnærming, der hovedinnretningen er å bidra til endret atferd i retning av bærekraftig urban mobilitet. Prosjektet skal nå dette målet ved å gi anbefalinger for transformasjon og omorganisering av byrom og utforming av mer effektive mobilitetsstrategier, for økt sømløs integrering mellom aktive transportformer som gåing og sykling, samt kollektivtransport og andre former for delt mobilitet. Med utgangspunkt i den reisendes perspektiv utforsker prosjektet hvordan kombinasjonen av bærekraftige reisealternativer kan imøtekomme folks mangfoldige daglige behov for mobilitet. Slik ønsker prosjektet å oppnå 1) forbedrede mobilitetsopplevelser; 2) mer effektiv og balansert bruk av byrom ved å redusere behovet for plass til privat motorisert transport; 3) bedret fysisk og mental helse gjennom en mer aktiv livsstil, samt reduksjon i sykdom forårsaket av støy og utslipp; 4) økt sosial inkludering gjennom et transportsystem som er tilgjengelig for alle samfunnsgrupper, og 5) i sum en reduksjon i CO2- og partikkelutslipp.

The goal of EASIER is to increase the share of active and sustainable personal transport modes, such as walking, biking, public transport and shared mobility services with an emphasis on the combination of modes to multimodal journeys. With focus on the traveller’s perspective, we explore how sustainable travel options can cater to diverse daily transport needs to obtain: 1) improved mobility experiences; 2) more efficient and balanced use of urban space by reducing space for private motorised modes; 3) increased physical and mental health through more active lifestyles, and less disease caused by noise and emissions; 4) improved social inclusion through a better transport system that is more accessible to all societal groups; and 5) all together leading to reduced CO2 and particle emissions. EASIER combines leading experts in behavioural modelling, urban design and planning, psychology, and operations research in an unprecedented holistic multidisciplinary approach with national, regional and urban authorities, transport agencies, shared mobility providers, and user organisations from Denmark, Germany, Norway, and Sweden, securing direct end-user ownership of results and high impact. Results in the form of new knowledge, statistical models, decision support tools, design principles and regulatory design can support new policies for sustainable transport.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025