Tilbake til søkeresultatene

AAL-Active and Assisted Living Research and Development Programme

Bringing the beneficial cognitive, social and physical effects of immersive training to the high-functioning senior home-user

Tildelt: kr 1,1 mill.

CoSoPhy FX: et internasjonalt forsknings- og utviklingsprosjekt med mål om å skape et evidensbasert virtual reality (VR) spill for fysisk og kognitiv trening spesialtilpasset eldre som er 65 år eller eldre. Hvordan har vi jobbet i prosjektet? I CoSoPhy-FX («Bringing the beneficial cognitive, social and physical effects of immersive training to the high-functioning senior home-user») har en tverrfaglig gruppe samarbeidet om å utvikle, samt forske på et virtual reality (VR) treningsspill kalt SenopiMed, spesialdesignet for eldre som er 65 år eller eldre. Prosjektgruppa bestod av følgende samarbeidspartnere: - SenopiVR (Sveits) - SensoryX (Sveits) - Medical University of Lodz (Polen) - Akademie Berlinge/Terzstiftung (Østerrike) - The MusicMedicine Consultancy(Østerrike) - Stiftelsen CatoSenteret (Norge) I VR-spillet SenopiMed skal spilleren gjennomføre kognitiv og fysisk trening i 360-graders digitale omgivelser skapt av VR-brillene. Hensikten med treningen er å motvirke alders-relaterte svekkelser og ha en forebyggende livsforlengende effekt. I SenopiMed anvender spilleren to håndkontrollere til å slå digitale ballonger som beveger seg i ulike retninger, med ulike farger og ulik hastighet. Dette gjøres samtidig som integrert musikk og lyder spesialtilpasset for eldre over 65 år skaper en unik audiovisuell opplevelse. Musikk- og lydvalgene i SenopiMed er gjort av den anerkjente Østerriske komponenten Walter Werzova. Spillet forventes å bli kommersielt tilgjengelig i løpet av andre kvartal 2024 og kan anvendes både av privatpersoner og helseinstitusjoner. Det som gjør prosjektet unikt innen utvikling av VR-spill, er at eldre selv har vært en del av prosjektgruppa gjennom brukermedvirkningsorganisasjonene Akademie Berlinge og Terzstiftung. Her har til sammen 30 friske eldre fra Østerrike systematisk prøvd ut spillet i ulike trinn av utviklingsfasen og kommet med tilbakemeldinger om spillets visuelle, lydmessige og praktiske funksjoner. Disse tilbakemeldingene har vært utslagsgivende for flere sentrale valg i utviklingen av SenopiMed, og bidratt til at spillet egner seg godt for eldre både med og uten erfaring med VR fra tidligere. Som et supplement til disse tilbakemeldingene har helsepersonell med klinisk erfaring fra rehabilitering av pasienter med fysiske og kognitive funksjonsnedsettelser bidratt med innspill til utviklingen gjennom to workshops holdt ved Stiftelsen CatoSenteret i Norge på senhøsten 2021. Har det oppstått endringer i den opprinnelige prosjektplanen? Ved prosjektstart i juni 2021 var hovedmålet å skape en VR-løsning som skulle kombinere fysisk og kognitiv trening med sosial interaksjon hvor primær- (eldre), sekundær- (pårørende) og tertiærbrukere (helsepersonell) kunne kommunisere og interagere digitalt i sanntid gjennom et samspill mellom SenopiMeds VR-komponent og en appløsning via mobiltelefon. Som følge av uforutsette teknologiske barrierer ble det for tid- og ressurskrevende å utvikle SenopiMeds sosiale funksjoner tilstrekkelig til å innlemmes innen igangsettelse av prosjektets forskningsfaser (startet henholdsvis i 2022 og 2023 i Polen og Norge). Prosjektgruppa ble derfor enige om å prioritere utviklingen og forskningen rettet mot spillets fysiske og kognitive treningskomponenter, noe som ble avklart med representanter fra prosjektets finansieringsprogram, EU-AAL, under prosjektets midtveisevaluering i juni 2022. Dette medførte videre at Stiftelsen CatoSenteret ble gitt muligheten til å videreutvikle, samt forske på den fysiske treningskomponenten av spillet. Har prosjektets forskning resultert i noen funn? Ved Medical University of Lodz ble det i perioden 2022-2023 gjennomført en omfattende randomisert kontrollert studie ledet av Prof. i psykiatri, Jakub Kazmiersky. I studien undersøkte man effekten av 3 måneder selvstendig, hjemmebasert trening med SenopiMed for den kognitive funksjonen til friske eldre. Man fant at studiedeltakerne opplevde SenopiMed som et morsomt, motiverende og utfordrende tiltak for kognitiv trening. I tillegg så man at hele 74 prosent av deltakerne gjennomførte tre eller flere VR-treninger per uke gjennom studiens tre måneder, noe som indikerer høy grad av gjennomføring sammenlignet med andre former for kognitiv trening. Ved Stiftelsen CatoSenteret ble det i august 2023 igangsatt en studie som utforsket hvordan 10 friske, fysisk inaktive, hjemmeboende eldre opplevde det å bruke en fysisk treningsfunksjon av SenopiMed kalt SenopiPhy til å bedre grad av fysisk aktivitet i hverdagen. Samtlige studiedeltakerne gjennomførte tester for fysisk funksjon og grad av fysisk aktivitet før de så gjennomførte 6 treningsøkter over en to-ukersperiode med SenopiPhy i lokalene til Stiftelsen CatoSenteret. Etter sjette og siste VR-treningsøkt gjennomgikk deltakerne individuelle intervjuer. Studiens datainnsamling er fullført og det forventes at studieartikkelen publiseres i et vitenskapelig tidsskrift i fjerde kvartal 2024.

I CoSoPhy_FX har hovedmålet vært å utvikle, samt forske på et innovativt og spesialtilpasset VR-treningsspill for eldre, og gjennom prosjektet har dette blitt oppnådd med prosessen omkring VR-spillet SenopiMed. I dette spillet kan eldre gjennomføre fysisk og kognitiv trening på en intuitiv, morsom og motiverende måte som både kan anvendes av eldre på egenhånd hjemme eller i samarbeid med helsepersonell ved institusjoner. SenopiMed har blitt pilottestet for kommersielt bruk i Sveits i Juli 2023 etter at produktet mottok CE-merke klasse 1 og SwissMedic approval. Som et resultat av det enorme utviklingspotensialet som har blitt tilført SenopiMed gjennom CoSoPhy_FX, har flere av prosjektgruppas deltakere, deriblant CatoSenteret, bidratt i ny omfattende søknad til finansieringsprogrammet THCS (Horizon Europe Programme) for midler til et nytt internasjonalt utviklings- og forskningsprosjekt. Her søkes det om midler til å utvikle et kognitivt kartleggingsverktøy for eldre som er basert på SenopiMeds nåværende løsning, og søknaden er foreløpig i siste og avgjørende finalerunde ("Rebuttal round 2") i THCS sin vurderingsprosess. Endelig svar på søknaden ventes 31. januar 2024. I en omfattende randomisert, kontrollert studie gjennomført som en del av CoSoPhy-FX ved Medical University of Lodz ble det gjort en rekke spennende funn. I denne 3-måneder lange studien deltok tilsammen 130 friske eldre og disse ble delt inn en intervensjonsgruppe (n=68) og en kontrollgruppe (n=62). I intervensjonsgruppen fant man at hele 74 % av deltakerne oppnådde den anbefalte mengden VR-trening (deltakerne ble anbefalt å bruke produktet 36 ganger eller mer på egenhånd hjemme i intervensjonsperioden). Funnet peker mot at friske eldre kan anvende VR-trening som en metode for å oppnå anbefalt mengde kognitiv trening i hverdagen. Dersom man vurderer dette funnet i lys av et kost-nytte perspektiv kan det tenkes at den høye graden av overholdelse (adherence) til å gjennomføre VR-treningen er av stor verdi. Andre nåværende tilbud/tiltak med evidensbasert kognitiv trening spesifikt designet for eldre er i stor grad ressurskrevende da det ofte innebærer perioder med behov fysisk tilstedeværelse av helsepersonell. SenopiMed tilbyr en tjeneste hvor både trening og kommunikasjon (veiledning/oppfølging) kan gjennomføres på en kostnadseffektiv og individualisert måte uten det samme behovet for fysisk tilstedeværelse som andre tjenester. Ved Stiftelsen CatoSenteret ble det gjennomført datainnsamling til en kvalitativ studie som utforsket hvordan 10 friske eldre (=65 år) som er fysisk inaktive i hverdagen opplevde å bruke en nyutviklet spillfunksjon i SenopiMed, kalt SenopiPhy for å bedre grad av fysisk aktivitet i hverdagen. Med bakgrunn i at studiens analysearbeid gjenstår kan man ikke, på nåværende tidspunkt, si noe om oppnådde eller potensielle virkninger av resultatene.

Selvstendig livsførsel er nøkkelen til å håndtere det varslede demografiske skiftet i Europa der en stadig eldre befolkning krever nytenkning rundt helse- og omsorgstjenester, for at tilbudet til aldersgruppen 65+ skal bli tilstrekkelig i volum og kvalitet. Nye teknologiske løsninger spiller en sentral rolle i fornyelsen av helse- og omsorgstjenestene. I dette prosjektet bringes teknologi og innovative løsninger fra tre europeiske start-ups (Senopi, SenX og TMMC) sammen for videreutvikling og utprøvning hos to bruker- og tjenesteleverandørorganisasjoner (AKABER og Cato). Nytteverdien for brukere og samfunnet skal bl.a. vurderes et medisinsk forskningsmiljø (MUL). Senopi har utviklet innholdsløsninger for "virtual reality"-utstyr (VR) i en plattform der nye programmer som vurderer og forbedrer fysisk, kognitiv og sosial funksjon kan integreres. Plattformen åpner også for innholdsløsninger fra forskningsmiljøer som med brukernes samtykke, kan få tilgang på utvalg av eldre brukere i et større omfang enn det som typisk er vanlig i kliniske forskningsprosjekter. Senopis innholdsløsninger skal videreutvikles i kombinasjon med TMMCs teknologi og SenX' "state-of-the-art" VR-utstyr. Gjennom brukertester hos AKABER og Cato, der primærbrukere (seniorer på 65+ og andre helsetjeneste brukere med redusert funksjon), sekundærbrukere (f.eks. pårørende og helsepersonell) og tertiærbrukere (f.eks. tjenesteleverandører) vil vurdere brukervennlighet- og opplevelse, samt klinisk og økonomisk nytteverdi.

Budsjettformål:

AAL-Active and Assisted Living Research and Development Programme